Przejdź do serwisu tematycznego

Porozumienie Babcock z HHI ws. atomowych okrętów podwodnych SSN-AUKUS

Brytyjska spółka Babcock International i amerykańska Huntington Ingalls Industries podpisały strategiczne porozumienie ws. przyszłych australijskich atomowych okrętów podwodnych SSN-AUKUS.

W czwartek, 14 września, podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2023 (Defence and Security Equipment International), brytyjska spółka Babcock International poinformowała o podpisaniu strategiczne porozumienie z amerykańską Huntington Ingalls Industries (HHI) w sprawie programu przyszłych australijskich atomowych okrętów podwodnych o kryptonimie SSN-AUKUS.

Zdjęcie: Simon Fell MP via X

Partnerstwo to połączy wiodące na świecie doświadczenia z Australii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych i opiera się na istniejącym porozumieniu między obiema spółkami o współpracy w Wielkiej Brytanii i USA w zakresie likwidacji obiektów jądrowych, utylizacji odpadów i możliwości w zakresie bezpieczeństwa narodowego.

Babcock International i Huntington Ingalls Industries będą współpracować w celu opracowania optymalnych modeli budowy i utrzymania zdolności floty okrętów podwodnych o napędzie jądrowym, w tym infrastruktury, serwisowania i niezbędnego rozwoju umiejętności, aby wesprzeć przedsięwzięcie AUKUS (akronim od Australia, United Kingdom, United States). Strony zaangażują przemysł australijski w optymalizację określonych zestawów rozwiązań i zapewnią prawdziwą ofertę trójstronną.

David Lockwood, dyrektor generalny Babcock, powiedział:

Współpraca z HII w Australii w celu wspierania kluczowych możliwości wymaganych do realizacji programu AUKUS jest kolejnym ważnym krokiem w naszych relacjach i znacznie wzmacnia nasz australijski biznes. Wykorzystując dziedzictwo i możliwości Babcocka, aby przyspieszyć rozwój suwerennych zdolności w Australii, a także bogate doświadczenie i wiedzę HII jako największej amerykańskiej firmy stoczniowej, Babcock ma strategiczną pozycję, aby wspierać rząd Australii w realizacji tego krytycznego programu. Bezpieczeństwo narodowe nigdy nie było ważniejsze, a teraz bardziej niż kiedykolwiek, to, co robimy, ma znaczenie.

Babcock International , jak i Huntington Ingalls Industries to zaufane spółki przemysłu obronnego z wieloletnim doświadczeniem we wspieraniu flot atomowych okrętów podwodnych w marynarkach wojennych Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych oraz konwencjonalnych w Kanadzie.

Babcock wspiera obecnie 100 procent brytyjskiej floty okrętów podwodnych Royal Navy oraz jest właścicielem i operatorem jedynego licencjonowanego obiektu w Wielkiej Brytanii do remontu, tankowania i usuwania paliwa z atomowych okrętów podwodnych.

HII ma udokumentowane osiągnięcia w zakresie bezpiecznego i wydajnego budowania, utrzymywania i wsparcia atomowych okrętów podwodnych amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) i zbudował ponad 60 jednostek w ciągu ostatnich czterech dekad.

Zdjęcie: Babcock International

Przypomnijmy, że rząd w Canberze ogłosił plany pozyskania trzech amerykańskich wielozadaniowych, atomowych okrętów podwodnych typu Virginia z opcją na dwa kolejne okręty po 2030 oraz brytyjsko-australijskich SSN-AUKUS na bazie programu SSN(R) po 2040, które oficjalnie ogłoszono 13 marca br. Porozumienie strategiczne AUKUS zostało powołane 16 września 2021 (Atomowe okręty podwodne Virginia dla Australii).

Obecnie, królewska australijska marynarka wojenna (Royal Australian Navy, RAN) dysponuje sześcioma konwencjonalnymi okrętami podwodnymi typu Collins, wprowadzonymi do służby w latach 1996-2003. Jednostki muszą zostać jednak wycofane do 2036 (Nowe sonary dla australijskich Collinsów, Systemy dowodzenia Saab dla Collinsów).

Program AUKUS-SSN jest wynikiem rezygnacji z planów budowy 12 konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Attack, bazujących na francuskim projekcie Shortfin Barracuda Block 1A zaoferowanym przez spółkę Naval Group.

Na świecie, okrętami podwodnymi o napędzie jądrowym dysponują obecnie tylko USA, Rosja, Wielka Brytania, Francja, Chiny oraz Indie. Plany budowy pojedynczego okrętu o takim napędzie ma także Brazylia, a w 2017 taką decyzję ogłosiła Korea Południowa, natomiast rok później została ona zatwierdzona (Korea Południowa ma ambicje nuklearne, Przyszłe południowokoreańskie okręty podwodne).

Jednak posiadanie okrętowej siłowni jądrowej wiąże się z niebezpieczeństwem awarii. W powojennej historii doszło do 14 katastrof związanych z awarią napędu jądrowego (wszystkie w ZSRR w latach 1960-1989), a także 13 innego rodzaju wypadków z udziałem atomowych okrętów podwodnych (USA, ZSRR/Rosja w latach 1963-2012) (Pożar rosyjskiego okrętu).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X