29 grudnia francuska grupa Thales poinformowała, że jej lokalny oddział, Thales Australia, podpisał umowę o wartości 23,7 mln AUD (66,88 mln zł) z departamentem obrony Australii na dostawę sonarów nowej generacji Heron MOAS (Mine and Obstacle Avoidance Sonar) wraz z antenami HFIA (High Frequency Intercept Array) dla okrętów podwodnych typu Collins, pozostających w służbie marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN).

Thales Australia dostarczy sonary nowej generacji Heron MOAS wraz z antenami HFIA dla australijskich okrętów podwodnych typu Collins / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Thales Australia dostarczy sonary nowej generacji Heron MOAS wraz z antenami HFIA dla australijskich okrętów podwodnych typu Collins / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Prace nad sonarem Heron MOAS trwały ponad 20 lat i były realizowane przez Thales Australia, przy wsparciu marynarki wojennej i Grupy Badań Obronnych i Technologii DSTG (Defence Science and Technology Group). Obecnie okręty są wyposażone w aktywne/pasywne sonary kadłubowe Thomson Sintra Scylla, połączone z trzema panelami pasywnej anteny przechwytującej na dużych dystansach, rozmieszczonymi wzdłuż obu burt.

Heron MOAS ma umożliwić wykrywanie przeszkód i min morskich w płytkich i ciepłych wodach w regionie wokół Australii (zwłaszcza obiektów nienaniesionych na mapy operacyjne lub niedokładnie oznaczonych). Zagrożenia te są powszechne w rejonach operacyjnych Collinsów. Ma zredukować fałszywe alarmy związane z wykrywaniem zagrożeń, takich jak obiekty przypominające miny morskie, rafy koralowe, mielizny i obiekty potencjalnie niebezpieczne, takie jak często spotykane statki towarowe. Z kolei antena HFIA zwiększy zdolność okrętów podwodnych do wykrywania emisji elektromagnetycznej o wysokiej częstotliwości, takich jak sonary i inne urządzenia emitujące fale.

Chris Jenkins dyrektor generalny spółki Thales Australia, powiedział, że nowe systemy zostały opracowane w ponad 80% z udziałem lokalnego przemysłu i zapewnią dodatkowe możliwości eksportowe. Zawarta umowa pozwoli na utrzymanie 30 wysoko wyspecjalizowanych miejsc pracy w zakładach spółki w Rydalmere w zachodniej części Sydney oraz dodatkowe miejsca pracy u partnerów z łańcucha dostaw.

Z kolei Troy Stephen, wiceprezes działu Underwater Systems, dodał, że nowy sonar zapewni większe bezpieczeństwo na obszarach, gdzie znajdują się stare miny morskie (jeszcze z czasów II wojny światowej – przyp. red.), a partnerami w jego opracowaniu byli inżynierowie francuscy z grupy Thales.

Wcześniej, 12 marca 2018 szwedzka spółka Saab Defence and Security podpisała umowę z grupą stoczniową Australian Submarine Corporation (ASC) umowę o wartości 24,2 mln AUD (68,29 mln zł) na dostawę zmodernizowanych okrętowych systemów dowodzenia i nadzoru (Integrated Ship Control Management and Monitoring System, ISCMMS) dla sześciu jednostek typu Collins (Systemy dowodzenia Saab dla Collinsów, 2018-03-12).

Powyższe prace modernizacyjne są prawdopodobnie ostatnimi, jakie będą realizowane na okrętach: HMAS Collins (SSG 73), Farncomb (SSG 74), Waller (SSG 75), Dechaineux (SSG 76), Sheean (SSG 77) oraz Rankin (SSG 78), które weszły do służby w latach 1996-2003. Na początku lat 2030. rozpocznie się bowiem proces zastępowania ich przez dwanaście okrętów podwodnych nowej generacji typu Attack, bazujących na francuskim typie Shortfin Barracuda Block 1A w ramach programu SEA 1000 Future Submarine. Położenie stępki pod pierwszy z nich planowane jest na 2024 rok (Attack dla Australii, 2019-02-12).