Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy Saab 340B AEW-300 dla Polski zaprezentowany

W Szwecji odbyła się prezentacja pierwszego z dwóch zamówionych przez Polskę w lipcu br. samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C.

W piątek, 29 września, Agencja Uzbrojenia i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformowali w mediach społecznościowych, że w Szwecji odbyła się prezentacja pierwszego z dwóch zamówionych przez Polskę w lipcu br. samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control).

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

W lipcu tego roku podpisaliśmy umowę na dostawę 2 samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW dla Wojska Polskiego. Dziś w Szwecji zaprezentowano jeden z samolotów dla polskich Sił Powietrznych. Zamówione samoloty, z których pierwszy trafi na wyposażenie polskich Sił Powietrznych w ciągu kilku miesięcy, znacznie wzmocnią nasze możliwości wczesnego wykrywania i ostrzegania – napisał na portalu społecznościowym X, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Oto prezentacja pierwszego z zamówionych w lipcu br. samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW dla Wojska Polskiego. W Szwecji odbyła się oficjalna prezentacja pierwszej z dwóch takich maszyn – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia.

Przypomnijmy, że umowa na zakup dwóch używanych samolotów została podpisana 25 lipca 2023. O planach pozyskania platform powietrznych tej klasy od Szwecji informował szef MON, 22 maja br., natomiast trzy dni później ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek sprecyzował jaki typ samolotu jest negocjowany ze stroną szwedzką (Umowa na Saab 340B AEW-300 dla Polski, Saab 340B AEW-300 dla Polski, Polska negocjuje zakup szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia).

Jak informowała wówczas w oddzielnym komunikacie prasowym szwedzka spółka Saab Defence and Security, która jest stroną umowy, jej wartość to ok. 600 mln SEK (232 mln zł), a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2025. Kontrakt obejmuje również sprzęt naziemny oraz pakiet logistyczny i usługi wsparcia realizowane w kraju.

Polska zamówiła samoloty turbośmigłowe S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), zwrócone przez Zjednoczone Emiraty Arabskie na rzecz najnowszych Saab GlobalEye, które również zostały zamówione przez Sztokholm 30 czerwca 2022. Jednocześnie, w informacji z maja br., nie wykluczono zakupu w przyszłości także np. platformy GlobalEye (Szwecja zamówiła dwa samoloty Saab GlobalEye).

Samoloty Saab 340B AEW-30 są wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski PS-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) i zasięgu instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azymut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny.

Samolot ma 20,57 m długości, 21,44 m rozpiętości skrzydeł, 6,97 m wysokości, 10,3 t masy własnej i 13,155 t masy startowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi General Electric CT7-9B o mocy 1390 kW (1870 KM) każdy, co zapewnia pułap praktyczny 7620 m i ponad 5 godzin długotrwałości lotu.

Analogiczny system radarowy Erieye został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M. Natomiast na platformie Saab 340 jest używany jeszcze także w Meksyku, a wcześniej w Grecji (Brazylia: Pierwszy zmodernizowany E-99M).

18 maja 2020 spółka Saab Defence and Security informowała o podpisaniu umowy o wartości 1,553 mld SEK (671,86 mln zł) z nieujawnionym klientem na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia na bazie płatowców samolotów turbośmigłowych Saab 2000 z omawianym radarem PS-890 Erieye. Dotychczas trafiły one do sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej (2 samoloty), Pakistanu (7 z 10 zamówionych samolotów, trzy zostały uszkodzone w 2012 w ataku Talibów na bazę Kamra) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (rzeczone 2 samoloty, zastępowane przez 5 GlobalEye) (Saab 2000 z radarem Erieye na eksport, Czwarty GlobalEye dla ZEA oblatany).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X