W środę, 11 czerwca 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała, że ukończyła montaż końcowy i proces nakładania powłok malarskich dla pierwszego z dwóch czterosilnikowych samolotów transportowych A400M-180 Atlas dla Indonezji, co zbiega się z rozpoczynającymi się 11. targami Indo Defence 2025 Expo & Forum w Dżakarcie.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Pierwszy A400M dla Indonezji opuścił lakiernię w barwach Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara! (wojsk lotniczych tego państwa – przyp. red.). To oznacza przejście do końcowych etapów produkcji przed pierwszym lotem, a samolot przechodzi obecnie testy naziemne. Dzięki zamówieniu na dwa A400M przyszłe zasoby wzmocnią możliwości indonezyjskich sił powietrznych, a także zwiększą zasięg operacyjny, wspierając szeroki zakres misji, w tym strategiczny i taktyczny transport lotniczy, ewakuację medyczną, pomoc humanitarną i tankowanie w powietrzu – czytamy w krótkim wpisie z dołączonym materiałem filmowym.
Przypomnijmy, że montaż końcowy samolotu o nr seryjnym MSN148 rozpoczął się w zakładzie Airbusa w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii, 20 stycznia br. Trwa też montaż drugiego egzemplarza o nr seryjnym MSN150. Pierwszy samolot przejdzie etap testów naziemnych i w locie, w ramach prób zdawczo-odbiorczych i zostanie formalne przekazany zamawiającemu pod koniec roku.
Przypomnijmy, że 18 listopada 2021, ostatniego dnia targów Dubai Airshow, Ministerstwo Obrony Indonezji złożyło zamówienie w Airbusie na dwa samoloty A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne w konfiguracji transportowej i tankowania w powietrzu. Dzięki temu Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara (TNI-AU) staną się 10. użytkownikiem tych samolotów, które będą zdolne do startu i lądowania z nierównych i krótkich pasów startowych oraz, jak wspomniano, wzmocnią możliwości transportu powietrznego do reagowania kryzysowego, realizacji misji strategicznych i taktycznych, pomocy humanitarnej, ewakuacji medycznej i tankowania w powietrzu.
Warto dodać, że w ostatnim czasie Indonezja zdecydowała się na zakup czterech śmigłowców wielozadaniowych H145, produkowanych przez spółkę Airbus Helicopters, także wchodzącą w skład grupy Airbus, a podczas wystawy Singapore Airshow 2024 zamówiono trzy kolejne lekkie samoloty transportowe CN235-220. Wojska lotnicze Indonezji dysponują obecnie jednym samolotem transportowym Boeing 737, 23 samolotami z rodziny Hercules: C-130B/H/L-100, 9 Airbus C212 Aviocar i 14 Airbus C295/CN235, a także jednym tankowcem KC-130B.
Niedawno, bo w grudniu 2024 pierwszy z dwóch A400M odebrał Kazachstan. Obecnie jest on oferowany w Indiach w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft), gdzie stawką jest dostawa od 40 do 80 średnich samolotów transportowych, a zainteresowanie ma wyrażać także Polska. Dotychczasowi użytkownicy tej platformy to Niemcy (48 odebranych z 53 zamówionych + 7 w ramach opcji), Wielka Brytania (22 odebrane), Belgia (7), Francja (24 odebrane + 26 zamówionych), Hiszpania (14 odebranych + 13 zamówionych), Luksemburg (1), Malezja (4) i Turcja (10). Z tym, że ostatnio pojawiły się doniesienia, że Francja i Hiszpania chcą zredukować zamówienia o 13 i 10 egzemplarzy. Dotychczas, łącznie ze 178 samolotów zakontraktowanych, dostarczono 130 z nich.
A400M ma 45,1 m długości, 42,4 m rozpiętości skrzydeł i 14,7 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 141 t, z czego 37,5 t to ładunek użyteczny. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Europrop TP400-D6 o mocy 11 000 KM każdy, rozwija prędkość przelotową 781 km/h, osiąga pułap 12 200 m i zasięg do 8700 km (przy ładunku 20 t spada do 6400 km, 30 t – 4500 km, a przy maksymalnym obciążeniu do 3300 km).
Indonesia’s first #A400M has rolled out of the paintshop in @_TNIAU colours!
This marks its transition into the final stages of production before its first flight, with the aircraft currently undergoing ground testing activities.
With orders for two A400M, the future additions… pic.twitter.com/bTqU8ApejP
— Airbus Defence (@AirbusDefence) June 11, 2025