W piątek, 6 czerwca 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała, że otrzymała zamówienie od Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na integrację systemów samoobrony pracujących w podczerwieni DIRCM (Directed Infrared Counter Measures), produkcji izraelskiej Elbit Systems, z 23 egzemplarzami samolotów transportowych A400M-180 Atlas w Luftwaffe.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Pakiet obejmuje zaawansowany cyfrowy odbiornik radarowy Elbit Systems, system ostrzegania przed pociskami kierowanymi na podczerwień MWS (IR Missile Warning System), system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązka lasera (LWS), system dozowania środków zaradczych (CMDS) oraz system osłony statków powietrznych DIRCM (Direct Infrared Counter Measures) z rodziny MUSIC. Będzie chronić samoloty transportowe przed pociskami za pomocą głowic naprowadzających na podczerwień. Na mocy podpisanego kontraktu Airbus będzie również świadczyć usługi, w tym szkolenia, biuletyny serwisowe i narzędzia (Zestawy samoobrony Elbit Systems na H225M i C-390 w Europie).
Transport żołnierzy, sprzętu i pomocy humanitarnej; tankowanie innych samolotów i śmigłowców w powietrzu; pełnienie funkcji latającego szpitala do leczenia rannych – Airbus A400M jest twarzą i koniem roboczym niemieckich sił powietrznych – powiedział Gerd Weber, szef programu A400M w Airbus Defense and Space. Nowy system DIRCM zapewni załogom A400M jeszcze większą ochronę podczas misji na całym świecie i rozszerzy już szeroki zakres zastosowań tego wyjątkowego samolotu (Airbus i OCCAR podpisały umowy ramowe dotyczące A400M).
Zespoły Airbusa zintegrują i zamontują elementy systemu DIRCM na łącznie 23 samolotach podczas ich planowej konserwacji w zakładach spółki w Manching w południowych Niemczech, a także w Getafe i Sewilli w Hiszpanii. Pakiety otrzymają samoloty wykorzystywane do operacji taktycznych, w tym misji ewakuacji medycznej w obszarach kryzysowych. Natomiast wariant logistyczny A400M wdrażany do standardowych operacji, takich jak transport wojsk na duże odległości, ciężkich pojazdów opancerzonych, śmigłowców lub specjalistycznego sprzętu inżynierii lądowej.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Airbus obecnie testuje system DIRCM w Sewilli w Hiszpanii na pierwszym niemieckim samolocie A400M-180 Atlas. Certyfikacja jest zaplanowana na lato 2025, a prace na wszystkich 23 egzemplarzach zakończą się w 2032.
Spółka dostarczyła Luftwaffe jak dotąd 48 z 53 zamówionych A400M-180 Atlas jako następców wycofanych już Transall C-160. Pierwsze samoloty weszły do niemieckiej służby w grudniu 2013. Docelowo, 7 kolejnych może zostać zamówionych w ramach opcji, dzięki czemu Niemcy staną największym ich użytkownikiem na świecie.
Niemieckie Federalne Ministerstwo Obrony chce też, aby 13 z nich mogło być udostępnianie innych państwom NATO w ramach wsparcia sojuszniczego zdolności transportowych. Niemieckie Atlasy mają w przyszłości latać na 50% paliwie zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF), zwanym potocznie biopaliwem (Kolejny symulator ładowni A400M dla Luftwaffe).
Warto dodać, że 18 grudnia ub. r. komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) zatwierdziła wniosek resortu obrony o sfinansowanie zakupu sześciu zestawów DIRCM dla trzech samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 i trzech powietrznych tankowców KC-130J Super Hercules.
More safety for #A400M crews: Airbus signs contract to equip German Air Force A400Ms with infrared protection systems.
Learn more: https://t.co/f8JxnOEQ2x pic.twitter.com/Rlk3UNCPJW— Airbus Defence (@AirbusDefence) June 6, 2025