Przejdź do serwisu tematycznego

Patria otworzyła zakład produkcji transporterów opancerzonych na Łotwie

Fińska spółka Patria Oyj otworzyła w łotewskim Valmiera zakład produkcji transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS.

W piątek, 24 maja 2024, fińska spółka Patria Oyj poinformowała o otwarciu w łotewskim Valmiera  w Liwonii w północno-wschodniej części kraju) zakładu produkcji transporterów opancerzonych Patria 6×6 na potrzeby międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System). To pierwszy taki zakład w państwach bałtyckich.

Od lewej: prezes i dyrektor generalny Patria Oyj Esa Rautalinko, premier Finlandii Petteri Orpo, premier Łotwy Evika Silina, minister obrony Łotwy Andris Sprūds oraz przewodniczący rady miejskiej Valmiera Jānis Baiks / Zdjęcia: Patria Oyj, Evika Silina via X

Patria ma ponad czterdziestoletnie doświadczenie w opracowywaniu i dostarczaniu najnowocześniejszych pojazdów opancerzonych do transportu żołnierzy i przeznaczonych do integracji systemów. Sukces Patrii w zakresie wiodących na rynku pojazdów opancerzonych i powiązanych programów, w których kluczową rolę odgrywa unikalny program CAVS, stał się motorem otwarcia nowego obiektu na Łotwie – powiedział Esa Rautalinko, prezes i dyrektor generalny Patria Oyj. W Patrii jesteśmy dumni z bliskiej współpracy z Łotwą i Łotewskimi Narodowymi Siłami Zbrojnymi. Podobnie jak w przypadku Łotwy, zdecydowana większość dostaw pojazdów realizowana jest przy wykorzystaniu lokalnego potencjału przemysłowego krajów członkowskich programu CAVS. Każdy nowy kraj z natury wzmacnia bezpieczeństwo dostaw dla całego systemu współpracy.

Defence Partnership Latvia, spółka joint venture z większościowym udziałem Patrii z lokalnym łotewskim partnerem Unitruck, zarządza łotewską działalnością produkcyjną Patrii i zakładem. Ministerstwo Obrony Łotwy zamówiło w 2021 ponad 200 pojazdów opancerzonych Patria 6×6 z dostawą do 2029. Pierwsza dostawa nastąpiła już 29 października 2021 (Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie).

Ta umowa o współpracy wzmacnia zdolności bojowe Łotewskich Narodowych Sił Zbrojnych, a także przyczynia się do rozwoju łotewskiej bazy technologiczno-przemysłowej obronności.

Lokalna produkcja Patria 6×6 stwarza warunki do przełomu rozwojowego w łotewskim przemyśle obronnym. Nasz nowy zakład będzie skupiał się na dostawach transporterów opancerzonych zamówionych przez Łotewskie Narodowe Siły Zbrojne, ale aktywnie pracujemy nad tym, aby nasz zakład realizował także inne projekty rozwoju zdolności wojska i produkował sprzęt wojskowy dla sił obronnych innych krajów, dodał Uģis Romanovs, prezes zarządu Defense Partnership Latvia i Patria Latvia.

Podwykonawcą w zakresie dostaw kadłubów będzie łotewska spółka EMJ Metāls, która otrzymała certyfikat Patrii, 29 grudnia 2023.

W programie CAVS uczestniczy także Finlandia (ze 131 pojazdami zamówionymi i opcją na 140 kolejnych), Szwecja (z 341 pojazdami zamówionymi, z których dostarczono 20 jako Pansarterrängbil 300) oraz Niemcy (jeszcze nie złożyły zamówień, ale według doniesień medialnych nastąpi to wkrótce). Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.

Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.

Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X