Przejdź do serwisu tematycznego

Textron i GDLS w programie ARV

Amerykański Korpus Piechoty Morskiej wybrał spółki Textron Systems i General Dynamics Land Systems do kolejnego etapu programu kołowych wozów rozpoznawczych Advanced Reconnaissance Vehicle.

16 lipca Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej USA (Marine Corps Systems Command, MCSC) wybrało spółki Textron Systems i General Dynamics Land Systems (GDLS) do kolejnego etapu w programie kołowych wozów rozpoznawczych Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) jako następców pojazdów amfibijnych LAV-25 (Light Armored Vehicle) w lekkich batalionach rozpoznawczych.

Amerykański Korpus Piechoty Morskiej wybrał spółki Textron Systems i General Dynamics Land Systems do kolejnego etapu programu kołowych wozów rozpoznawczych Advanced Reconnaissance Vehicle. Na zdjęciu oferta Textron Systems z prototypem pływającego lekkiego kołowego wozu rozpoznawczego Cottonmouth ARV 6×6 / Zdjęcie: Textron Systems

Termin rozpoczęcia składania ofert wyznaczono na 30 marca, a koniec na 3 maja br. Co ciekawe, bezpośrednim zleceniodawcą budowy prototypów ARV będzie Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal. Obie spółki rozpoczęły negocjacje kontraktów w tej sprawie. Zostaną one zlecone w ramach Krajowego Konsorcjum Zaawansowanej Mobilności (National Advanced Mobility Consortium, NAMC). Dostawy prototypów na testy mają rozpocząć się w roku fiskalnym 2023.

Ponadto, Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) ma współpracować ze spółką BAE Systems, które dostarcza obecnie pływające transportery opancerzone ACV (Amphibious Combat Vehicle), w celu zbadania możliwości dostosowania tych pojazdów do roli ARV, co byłoby być może tańszą alternatywą, niż wprowadzanie zupełnie nowego typu pojazdu (Pierwszy dowódczy ACV-C dla USMC, Druga umowa na seryjne ACV dla USMC).

Jednocześnie odrzucono ofertę spółki Science Applications International Corp. (SAIC), która wraz z singapurską ST Kinetics otrzymała w kwietniu 2019 środki finansowe na rozwój i budowę demonstratora technologii ARV, prawdopodobnie w oparciu o pojazd Sentinel II (AV-82 Terrex 3) (SAIC zbuduje ARV dla USMC).

Analiza

Pod znakiem zapytania pozostaje oferta GDLS, która środki na prace w ramach programu otrzymała już w 2019, to dotąd nie ujawniła jej. Nieoficjalnie, według niektórych komentatorów może chodzić o pojazd LAV II Double-V Hull (DVH) z załogową wieżą GD30. Środki na prace w tamtym etapie (demonstratora technologii) przyznało Biuro Badawcze amerykańskiej marynarki wojennej US Navy ONR (Office of Naval Research).

Z kolei oferta Textron Systems pojawiła się dosyć niespodziewanie, bo 28 kwietnia br. spółka zaprezentowała prototyp pływającego lekkiego kołowego wozu rozpoznawczego Cottonmouth ARV 6×6, wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector RS4-J z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym Browning M2HB (Heavy Barrel) i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148 Javelin. Prototyp, w ramach prób zakładowych, miał przejechać do tej pory 1200 km (Textron Systems prezentuje Cottonmouth ARV).

Wcześniej, 26 kwietnia br. komendant USMC gen. David H. Berger informował o nowych wymogach operacyjnych w programie ARV. Według niego, ARV nie będzie typowym wozem rozpoznawczym, a wielozadaniową platformą z zestawami różnych środków do osiągania wyznaczonych zadań, takich jak gromadzenie i przekazywanie danych, walka radioelektroniczna i przenoszenie czujników, wsparcie ogniowe poza wzrokową widocznością BLOS (Beyond Line Of Sight) czy integracja i kooperacja z systemami bezzałogowymi i robotycznymi (C4/UAS, Command, Control, Communications and Computers/Unmanned Aerial Systems) (USMC prowadzi testy miniaturowych Drone40, Izraelska amunicja krążąca dla USMC).

Masa bojowa ARV ma nie przekraczać 18 500 kg. W planach jest zakup około 500 pojazdów, które zastąpią około 600 LAV-25 za maksymalnie 6,8 mld USD (26,39 mld zł) z dostawami w ciągu pięciu lat od daty wyboru jednego oferenta, co przewiduje się obecnie na rok fiskalny 2024.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X