Przejdź do serwisu tematycznego

Miecznik: Silnik napędu głównego fregaty Wicher przetestowany

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała o zakończeniu w Niemczech testów silnika napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik.

W piątek, 26 kwietnia 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała o zakończeniu w Niemczech testów silnika wysokoprężnego MTU 20V 8000 M71 napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik.

Zdjęcia: PGZ Stocznia Wojenna

Próby zostały zrealizowane na stanowisku testowym Rolls-Royce Solutions w Friedrichshafen, pod nadzorem przedstawicieli Towarzystwa Klasyfikacyjnego Lloyd’s Register, nadzoru wojskowego GQAR, pracowników PGZ Stoczni Wojennej oraz PGZ, a także Biura Handlowego Ruda oraz producenta.

Pełen program testów fabrycznych zakończył się podpisaniem protokołu FAT. Oznacza to, że wszystkie parametry techniczne i funkcjonalności silnika o mocy 8200 kW odpowiadają wysokim wymaganiom postawionym przez Marynarkę Wojenną RP oraz zamawiającej go PGZ Stoczni Wojennej. Zgodnie z harmonogramem, cykl prób fabrycznych wszystkich silników napędu głównego, a także silników do agregatów prądotwórczych zakończy się w maju br.

Silnik MTU 20V 8000 M71 ma wymiary 6645 mm x 2040 mm x 3375 mm i masę własną 45 300 kg (na mokro z olejem silnikowym 47 665 kg). Dysponuje on 20 cylindrami, objętością skokową 347,4 litra i mocą wyjściową 8200 kW (10 995 KM) przy maksymalnych obrotach 1150 obr./min.

Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions na zakup 4 silniki napędu głównego MTU 20V 8000 M71, 4 agregaty prądotwórcze MTU 12V 4000 M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU.

Agregat MTU 12V 4000 M53B ma z kolei wymiary 2520 mm x 1850 mm x 2075 mm oraz masę własną 7240 kg. Natomiast w ukompletowaniu ze standardową skrzynią biegów WAF 665 (lub alternatywnie ZF W7640) wymiary wzrastają do 4240 mm x 1850 mm x 2470 mm, a masa własna do 9275 kg. Dysponuje mocą wyjściową 1380 kW (1851 KM) przy maksymalnych obrotach 1800 obr./min. oraz objętością skokową 57,2 litra.

Powyższe silniki i agregaty diesla, wraz z przekładnią redukcyjną i wałami napędowymi ze śrubami nastawnymi utworzą okrętowy układ napędowy CODAD (Combined Diesel and Diesel), który zapewni prędkość maksymalną ponad 20 w. oraz zasięg do 8000 mil morskich przy prędkości marszowej 12 w.

ORP Wicher

Stępkę Wichra pod numerem budowy B106/1 położono 31 stycznia br. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Wodowanie zaplanowano na III kwartał 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.

Dzięki podpisaniu 15 grudnia ub. r. czwartego aneksu do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik, pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Agencją Uzbrojenia, wykonawca mógł zakontraktować nie tylko silniki, ale także system bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, system obrony powietrznej MBDA CAMM Sea Ceptor, czy uniwersalne kontenerowe wyrzutnie pionowego startu Mark 41 Vertical Launch System (Mk 41 VLS).

Tymczasem, 6 marca br. PGZ Stocznia Wojenna informowała o postępach przy budowie mierzącej 46 metrów wysokości Hali Kadłubowej, gdzie ostatecznie powstaną trzy wielozadaniowe fregaty rakietowe dla Marynarki Wojennej RP.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X