W czwartek, 2 października 2025, służba prasowa amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) poinformowała, że 26 września br. w Assault Amphibian School w bazie Camp Pendelton w Kalifornii miała miejsce uroczystość wycofania z eksploatacji rodziny pływających transporterów opancerzonych AAV-7A1 (Assault Amphibious Vehicle).
AAV-7A1 podczas uroczystości wycofania z eksploatacji w Stanach Zjednoczonych / Zdjęcia: Lance Cpl. Ricardo DelCastillo, USMC
Pułkownik Lynn W. Berendsen, dowódca Assault Amphibian School, wygłosił przemówienie, w którym oddał hołd tym, którzy obsługiwali i wspierali eksploatację pojazdów przez cały okres ich służby.
Oficjalne oznaczenie wojskowe rodziny pojazdów to AAVP-7A1, a początkowo LVTP-7 (Landing Vehicle, Tracked, Personnel-7), a uroczystość z ubiegłego miesiąca oficjalnie zakończyła 53 lata służby operacyjnej, opracowanych przez spółkę United Defense (dawną część FMC Corporation), a w późniejszym okresie produkowanych przez BAE Systems Platforms & Services.
Wszedł do służby w 1972 jako następca pojazdów amfibijnych LVT (Landing Vehicle, Tracked), opracowanych podczas II wojny światowej, gdzie zadebiutował w sierpniu 1942 podczas kampanii desantowej na Wyspach Salomona.
W latach 1980. LVTP-7 w ramach modernizacji otrzymały nowe silniki, przekładnie i stanowiska uzbrojenia, po czym przemianowano go na AAV-7A1. Podstawowe warianty to transporter piechoty AAVP-7A1, wóz dowodzenia AAVC-7A1 i wóz zabezpieczenia technicznego AAVR-7A1.
AAV-7A1 spełniał wiele funkcji: był łącznikiem okręt-brzeg, opancerzonym wozem bojowym, transporterem wojsk, platformą logistyczną, a czasem nawet łodzią bojową – powiedział Berendsen. Co najważniejsze, był w miejscach, gdzie marines odcisnęli swoje piętno na walce, służbie i poświęceniu.
Od Grenady i Somalii po Zatokę Perską i Irak, pojazdy te przewoziły żołnierzy piechoty morskiej podczas działań bojowych, wspierał misje humanitarne i operacje desantowe. Podczas służby transportowały personel, dostarczały zaopatrzenie i zapewniały bezpieczną mobilność zarówno w środowisku przybrzeżnym, jak i śródlądowym.
AAV-7A zapewniał żołnierzom piechoty morskiej zarówno mobilność, jak i ochronę balistyczną, pozwalając im zbliżyć się do wroga i szybko zdobywać cele – powiedział Berendsen. Na pustyni, podobnie jak na plażach Pacyfiku dekady wcześniej, pokazał, że jest czymś więcej niż tylko łącznikiem, jest pojazdem bojowym stanowiącym serce Marine Air Ground Task Force.
Ostatni przejazd defiladowy trzech AAV-7A podczas uroczystości w Camp Pendelton oznaczał zamknięcie historycznego rozdziału i dalszą ewolucję Korpusu Piechoty Morskiej w kierunku nowoczesnych, ekspedycyjnych operacji desantowych. Bowiem w czerwcu 2018 Dowództwo Systemów USMC wybrało ofertę spółek BAE Systems i Iveco Defence Vehicles z SuperAV w programie ACV (Amphibious Combat Vehicle) na następcę tych pojazdów, które obecnie są sukcesywnie wdrażane.
Pod koniec 2021 USMC ogłosił, że wszystkie AAV-7A1 zostaną wycofane z zadań amfibijnych. Miało to związek z wypadkiem, jaki miał miejsce 30 lipca 2020, gdy po zatonięciu jednego z nich zginęło ośmiu marines i jeden marynarz US Navy (USMC ograniczy służbę transporterów pływających AAV-7A1).
Co ciekawe, pojazdy AAV-7A nadal są na wyposażeniu wielu sił zbrojnych: Argentyny, Brazylii, Indonezji, Włoch (do wycofania), Japonii, Filipin, Tajwanu, Hiszpanii (w 2019 wnioskowano o zakup kolejnych) i Tajlandii. 17 marca 2023 zgodę na zakup 76 AAV-7A1 otrzymała Grecja, natomiast Rumunia planuje zakup 44 egzemplarzy. Z kolei Korea Południowa wykorzystuje licencyjne KAAVP-7A1, które mają zostać w przyszłości zastąpione przez rozwijane siłami rodzimego przemysłu KAAV-II.




