16 listopada br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że zaprojektowane wspólnie z francuską Thales na potrzeby francuskich sił zbrojnych, trzy satelity rozpoznania radioelektronicznego CERES (w kodzie COSPAR: 2021-105A) zostały wyniesione w kosmos. Start nastąpił ze stanowiska ELA-1 Gujańskiego Centrum Kosmicznego CSG w Kourou (Gujana Francuska) za pomocą rakiety nośnej Vega (lot VV20). Urządzenia, o masie 516 kg każde, zostały umieszczone w jednej formacji na orbicie półsynchronicznej na wysokości 670 km nad powierzchnią Ziemi (Airbus w programie francuskiej łączności satelitarnej dla wojska).
Zaprojektowane i zbudowane przez spółki Airbus Defence and Space i Thales dla francuskich sił zbrojnych, trzy satelity rozpoznania radioelektronicznego CERES zostały wyniesione w kosmos
Zamawiającym była francuska agencji uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement). Koszt umowy wyniósł 450 mln EUR (2,09 mld zł). Warto zauważyć, że od 2005 Francja dysponuje satelitarnym systemem rozpoznania radarowego GRAVES (Grand Réseau Adapté à la VEille Spatiale) na niskiej orbicie okołoziemskiej, jako jedne z trzech państw na świecie, obok USA i Rosji (Francja uzbroi satelity, Francja utworzy wojska kosmiczne).
Jean Marc Nasr, dyrektor ds. systemów kosmicznych w Airbus Defence and Space, powiedział:
Jesteśmy gotowi do uruchomienia dla Francji systemu rozpoznania kosmicznego nowej generacji: CERES. Powierzenie Airbusowi budowy i pełnej odpowiedzialności za system stanowi wyraźne potwierdzenie naszej wiedzy fachowej i jakości naszej technologii zdobytej w szczególności podczas opracowania demonstratorów Essaim i ELISA. Trzy statki kosmiczne CERES zapewnią Francji pierwszy system satelitarny SIGINT, potwierdzając w ten sposób naszą umiejętność działania w charakterze głównego wykonawcy francuskich systemów rozpoznawczych w przestrzeni kosmicznej.
CERES (Capacité de Renseignement Electromagnétique Spatiale; ang. Space-based Signal Intelligence Capability) jest przeznaczony do wykrywania i geolokalizacji sygnałów elektromagnetycznych emitowanych przez systemy łączności radiowej i stacje radiolokacyjne z obszarów, do których sensory naziemne nie mogą dotrzeć. Ulokowany na niskiej orbicie okołoziemskiej CERES jest wolny od ograniczeń związanych z pokonywaniem przestrzeni powietrznej obcych państw i może działać w każdych warunkach pogodowych. System będzie dostarczał informacji wspierających operacje francuskich sił zbrojnych, poprawiając w ten sposób świadomość sytuacyjną.
Satelity CERES zostały umieszczone na orbicie półsynchronicznej na wysokości 670 km nad powierzchnią Ziemi / Zdjęcie i grafika: Airbus Defence and Space
Philippe Duhamel, wiceprezes wykonawczy ds. systemów misji obronnych w Thales, dodał:
CERES uzupełni francuskie zdolności strategicznego i taktycznego rozpoznania wojskowego jako pierwszy satelitarny system SIGINT. DGA zaufała Thalesowi, który będzie odpowiedzialny za wykonanie misji CERES. Wykonując to zadanie polegać będziemy na naszym ponad 20-letnim doświadczeniu w kosmicznych systemach SIGINT, zwłaszcza wyniesionego z prac przy demonstratorach Essaim i ELISA oraz naszym unikalnym „know-how” w zakresie ładunków satelitarnych i użytkowników naziemnych oraz szerokiej wiedzy w zakresie SIGINT i walki elektronicznej we wszystkich środowiskach.
System CERES obejmuje segment kosmiczny (trzy identyczne satelity z wyposażeniem SIGINT) oraz segmenty użytkownika i kontroli naziemnej. Airbus Defence and Space oraz Thales są jego współwykonawcami w pełnym zakresie. Airbus odpowiada za integrację systemu i segment kosmiczny, natomiast Thales za całość wyposażenia operacyjnego (rozpoznawczego), w tym jego wydajność, począwszy od wyposażenia pokładowego satelitów skończywszy na segmencie naziemnym użytkownika. Ponadto, Thales Alenia Space dostarczył Airbusowi platformy satelitarne EliteBus, do zabudowy satelitów CERES.
Francuski Państwowy Ośrodek Badań Kosmicznych CNES (Centre National d’Études Spatiales), jako partner wspierający DGA, zamówił w spółce Arianespace usługę wyniesienia satelitów w kosmos, a także segment kontroli naziemnej. CERES czerpie z doświadczeń Airbusa i Thalesa zdobytych przy demonstratorach mikrosatelitarnych: Essaim (rozpoznanie łączności, COMINT) i czterech ELISA/ELectronic Intelligence by SAtellite (rozpoznanie elektroniczne, ELINT), prace nad którymi uruchomiono odpowiednio w 2004 i 2011. Wnioski techniczne i operacyjne wyciągnięte z tych systemów miały kluczowe znaczenie dla zapewnienia bardzo wysokiej wydajności w zakresie wykrywania i kompatybilności elektromagnetycznej, wymaganych od CERES.