W poniedziałek, 6 maja 2024, turecki holding TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) przeprowadził drugi lot prototypu samolotu wielozadaniowego 5. generacji TF KAAN, opracowanego w ramach programu TF-X (Turkish Fighter – Experimental), znanego też pod lokalnym akronimem MMU (Milli Muharip Ucak; pol. narodowy samolot bojowy). Prototyp miał publiczną premierę 17 marca 2023, a jego oblot nastąpił 21 lutego 2024.
Jak poinformował na swoim profilu na portalu społecznościowym X, prof. dr Haluk Görgün, dyrektor generalny tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB), samolot wystartował 6 maja o godz. 8.46 czasu lokalnego z lotniska przyzakładowego Mürted (wcześniej znanego jako Akıncı; było bazą wojsk lotniczych Turcji), położonego 35 km na północny-zachód od Ankary. Lot trwał 14 minut, podczas którego prototyp wzniósł się na maksymalną wysokość 3000 m (ok. 9840 stóp) (Kolejne Hürkuş-B dla Turcji).
Tarihin içinde tarihi bir an daha…#KAAN’ımız bugün ikinci kez #GökVatan ile buluştu! 🇹🇷✈️
Heyecanlı ve gururluyuz.İlk uçuşunu 21 Şubat’ta başarı ile gerçekleştiren Milli Muharip Uçağımız, bu sabah 08.46’da pisten havalanarak 14 dakika havada kaldı ve 10 bin feet irtifaya… pic.twitter.com/aGNviQxyAX
— Prof. Dr. Haluk Görgün (@halukgorgun) May 6, 2024
#GökVatan KAAN’ın kanatları altında! ✈️ pic.twitter.com/hGmtHJq54I
— Türk Havacılık Uzay Sanayii (@TUSAS_TR) May 7, 2024
Podczas Farnborough International Airshow 2022 w Wielkiej Brytanii zaprezentowano makietę kabiny samolotu. Samolot jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (napędzającymi również F-16, F-14, F-15E i F-2). Montaż prototypu rozpoczęto 4 listopada 2021. Z kolei 11 lutego 2022 informowano, że 550 komponentów samolotu jest w produkcji.
Pierwotnie planowano, że oblot nastąpi 27 grudnia 2023. Tak się jednak nie stało z powodu konieczności przedłużenia prób naziemnych. Chociaż i tak lutowa data była znaczącym przyspieszeniem harmonogramu programu TF-X/MMU, gdyż prototyp miał pierwotnie zostać oblatany w 2025. Decyzja o przyspieszeniu prac zapadła w styczniu zeszłego roku, zgodnie z deklaracją dyrektora wykonawczego TUSAŞ/TAI, Temela Kotila. W maju 2023 TF-X został przemianowany na TF KAAN. 9 stycznia 2023 pojawiły się fotografie i nagranie wideo z prawie ukończonym prototypem.
TF-X
Program TF-X rozpoczęto 15 grudnia 2010 i uważano, że będzie on uzupełnieniem dla F-35. Planowano zakup 120 konwencjonalnych F-35A dla wojsk lotniczych oraz 12 krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B dla marynarki wojennej. Dostawy pierwszych egzemplarzy F-35A miały rozpocząć się we wrześniu 2019. Tak się jednak nie stało, po tym jak Ankara zdecydowała się na zakup rosyjskich zestawów przeciwlotniczych S-400 Triumf. Co ciekawe, po problemach z F-35 i usunięciu z programu, Rosja zaproponowała Turcji Su-57E, a potem Su-35S.
Na początku 2018 rząd turecki zadeklarował przeznaczenie kwoty 4,817 mld TRY (wówczas 3,12 mld zł) na prace badawczo-rozwojowe. Pełnowymiarowa makieta TF-X miała premierę 17 czerwca 2019 podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE).
Partnerami przemysłowymi TUSAŞ/TAI w programie TF-X są ASELSAN, BAE Systems, MBDA i General Electric. W 2013 rozważano współpracę z Saab Defence and Security, a w 2015 z Rolls-Royce (która zaoferowała technologie silnika EJ200). W 2015 zaprezentowano trzy koncepcje: FX-1 (dwusilnikowy, podobny do F-22A), FX-5 (jednosilnikowy, podobny do F-16) i FX-6 (jednosilnikowy, podobny do JAS 39 Gripen). Ostatecznie zdecydowaną się na pierwszą.
15 marca 2015 opublikowano zapytanie o informację ws. nowego samolotu, a 5 sierpnia 2015 wybrano ofertę TUSAŞ/TAI. W 2018 wybrano silnik F110-GE-129 do prototypów, do czasu aż zostanie opracowany krajowy odpowiednik opracowany przez TAEC (Turkish Air Engine Company). W 2022 wrócił pomysł współpracy przy napędzie z Rolls-Royce (w kooperacji z lokalną KALE), tymczasem General Electric dostarczyła 10 silników F110-GE-129 dla maksymalnie pięciu prototypów, a ostatnio władze w Ankarze miały wystąpić do USA z propozycją udzielenia licencji na ich produkcję, co dobrze nie świadczy o stanie krajowego programu.
ASELSAN odpowiada za radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), opartym na technologii azotku galu (GaN). Ma dysponować pakietem do walki radioelektronicznej, zaawansowanymi systemami nawigacji i łączności, elektrooptycznym systemem celowniczym (EOTS), czujnikiem termolokacyjnym (IRST) oraz zaawansowanym wyposażeniem kabiny, w tym interfejsem HMI (Human-Machine Interfaces) i MUM-T (Manned Unmanned Teaming), który pozwoli na współpracę z bezzałogowcami Bayraktar TB2 i morskimi Bayraktar TB3 oraz Bayraktar Kizilelma. W przypadku tej drugiej funkcji, ma być ona elementem dwumiejscowego wariantu TF-X.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, TF-X ma 21 m długości, 14 m rozpiętości skrzydeł, 6 m wysokości, a powierzchnia nośnia wynosi 60 m kw. Maksymalna masa startowa ma wynosić 27 215 kg, prędkość 2470 km/h, promień lotu 1100 km, a pułap praktyczny 17 000 m.
Samolot ma przenosić szereg uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, w tym w wewnętrznych komorach uzbrojenia:
- pociski rakietowe powietrze-powietrze średniego i dalekiego zasięgu Gökdoğan, Gökhan i Akdoğan, krótkiego zasięgu Bozdoğan (w ramach programu GÖKTUĞ), dalekiego zasięgu MBDA Meteor;
- pociski rakietowe powietrze-ziemia SOM (B1, B2 i J), KUZGUN-TJ, KUZGUN-KY, KUZGUN-ER, KUZGUN-EW, KUZGUN-EW, AKBABA, ÇAKIR oraz MBDA SPEAR-3;
- bomby lotnicze Teber-81, HGK-82, Teber-82, HGK-83, KGK-83, HGK-84, LHGK-84, SARB-83, NEB-84, MAM i KUZGUN-SS.
Zgodnie z oczekiwaniami, przed końcem dekady (około 2028-2030), TF-X zacznie zastępować w tureckich wojskach lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) samoloty F-4E-2020 Terminator, a w przyszłości F-16C/D Block 30, 40, 50, 50+ i 50+ Advanced. W międzyczasie jednak Turcja chce zakupić 40 samolotów F-16C/D Block 70 oraz modernizować 79 starszych samolotów tego typu do równoważnego standardu F-16V. Zgodę na to uzyskała 26 stycznia br. w pakiecie za maksymalnie 23 mld USD (92,57 mld zł) – dla Turcji to rekompensata za wyrzucenie z programu F-35 Lightning II, jak również nagroda za zgodę na akcesję Szwecji do NATO. Prowadzi także własny program modernizacyjny dla F-16C/D Block 30/40 o kryptonimie ÖZGÜR.