11 października na waszyngtońskiej wystawie AUSA (Association of the United States Army), spółka BAE Systems zaprezentowała demonstrator technologii bojowego wozu piechoty RB301, oparty na Bradley Next Generation, w ramach programu o kryptonimie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army).
Na waszyngtońskiej wystawie AUSA, spółka BAE Systems zaprezentowała demonstrator technologii bojowego wozu piechoty RB301, oparty na Bradley NG, w ramach programu OMFV dla amerykańskich wojsk lądowych / Zdjęcie: BAE Systems
Oferta w programie na następcę bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley, wspólnie ze spółką Elbit Systems of America, została złożona 15 kwietnia br. i przy tamtej okazji zaprezentowano wizualizację omawianego wozu, choć zabrakło wówczas o nim jakichkolwiek informacji (BAE i Elbit dla programu OMFV).
Jednak przypuszczenia Redakcji Magazynu Militarnego MILMAG okazały się trafne i faktycznie bazą dla prezentowanego pojazdu jest demonstrator technologii Bradley NG, ujawniony 3 października 2016, także podczas podczas AUSA.
Informowano wówczas, że pojazd otrzymał elementy opancerzenia, właz kierowcy czy zbiorniki paliwa, pochodzące z gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) oraz instalację elektryczną i elementy układu napędowego ze zmodernizowanej 155-mm armatohaubicy samobieżnej M109A7 Paladin. Miał on cechować się lepszymi charakterystyki od swojego poprzednika i został opracowany jako rozwiązanie tymczasowe na wypadek problemów z programem jego następcy nowej generacji.
Zgodnie z przypuszczeniami, w RB301 zastosowano zmodyfikowaną, izraelską bezzałogową wieżę UT30MK2 z 30-mm armatą automatyczną ATK Mk 44 Bushmaster – warto podkreślić, że docelowym wymogiem US Army jest 50-mm armata XM913 Bushamaster, wykorzystywana w programie systemu broni średniokalibrowej ALAS-MC (Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Caliber) (USA: Postępy rozwoju ALAS-MC).
Pojazd RB301 zostanie wykorzystany raczej jako platforma doświadczalna, gdyż US Army poszukuje rozwiązań nowej generacji. W tym celu BAE Systems nawiązuje współpracę przemysłową z kolejnymi podmiotami i poszukuje następnych kooperantów.
23 lipca br. US Army wybrały pięciu oferentów w programie OMFV. Oprócz BAE Systems z Elbit Systems of America, są to: General Dynamics Land Systems (GDLS) z Griffin III, Team Lynx (American Rheinmetall Vehicles, Raytheon Technologies, Textron Systems, Allison Transmission i L3Harris Technologies) z KF41 Lynx, Oshkosh Defense z Hanwha Defense z AS21 Redback oraz mało znane przedsiębiorstwo Point Blank Enterprises z nieujawnioną ofertą (Pięciu w programie US Army OMFV).
Oferenci są zobowiązani do dostarczenia projektu cyfrowego w pierwszym kwartale 2022. Później zostaną wybrani trzej z nich do opracowania prototypów do testów. Najlepsza oferta zostanie wybrana do końca 2027, tak aby w połowie 2030 mogła ruszyć produkcja seryjna wozów.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.