Przejdź do serwisu tematycznego

Saab GlobalEye na testach we Francji

We Francji sfotografowano należący do szwedzkiej spółki Saab Defence and Security samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab GlobalEye klasy AEW&C, który prawdopodobnie przechodził tam testy zapoznawcze.

W poniedziałek, 8 kwietnia 2024 pojawiła się informacja w mediach społecznościowych, że francuski spotter Denis Aguilar sfotografował należący do szwedzkiej spółki Saab Defence and Security samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Zdjęcia wykonał w pobliżu 118. bazy lotniczej francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’air et de l’espace) w Mont-de-Marsan Colonel Rozanoff, w departamencie Landy w regionie Nowa Akwitania.

Zdjęcie poglądowe: Saab Defence and Security

Zgodnie z doniesieniami był to egzemplarz o nr rejestracyjnym SE-RMV (jeden z pięciu łącznie zamówionych przez Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz z dwóch jeszcze nie dostarczonych). Zgodnie z publicznymi danymi dostępnymi za pośrednictwem aplikacji Flightradar24, został przebazowany z lotniska przyzakładowego Saaba w Linköping-Vårdsberg Mont-de-Marsan, a następnie wykonał trzy loty we francuskiej przestrzeni powietrznej, po czym powrócił do Szwecji:

  • 3 kwietnia o długości 5 godz. 46 min.
  • 4 kwietnia o długości 1 godz. 9 min.
  • 5 kwietnia o długości 2 godz. 34 min.

Istotnym faktem jest to, że w rzeczonej bazie lotniczej znajduje się siedziba ośrodka doświadczalnego CEAM/AWC (Centre d’Expertise Aérienne Militaire/Air Warfare Center), odpowiedzialnego za ekspertyzy, eksperymenty i walidację operacyjną lotniczych systemów uzbrojenia na rzecz francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace).

Od 1991 Francja dysponuje czterema samolotami samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning and Control System) z silnikami CFM56, które zostały zmodernizowane do standardu E-3F. Są użytkowane w 36. Eskadrze Wykrywania i Kontroli Berry (Escadron de détection et de contrôle aéroportés 36 Berry) w 702. bazie lotniczej Avord Capitaine Georges Madon w departamencie Cher, w Regionie Centralnym.

Nie jest jednak tajemnicą, że mimo modernizacji konstrukcja starzeje się, a inni zachodni użytkownicy już wybrali następcę dla swoich samolotów Sentry w postaci nowego Boeinga E-7A Wedgetail (Wielka Brytania zamówiła 3 egzemplarze z opcją na 2 kolejne, NATO na razie 6 egzemplarzy z 14 szacowanego zapotrzebowania, a USA na razie 2 egzemplarze z łącznie planowanych 26).

Saab oferował GlobalEye bezskutecznie w Finlandii (jako uzupełnienie dla JAS 39E Gripen) w programie HX oraz dla wspomnianego Sojuszu Północnoatlantyckiego w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Sukcesem okazało się zamówienie pięciu egzemplarzy przez Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz dwóch przez Szwecję (z opcją na dwa kolejne).

GlobalEye został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji bazowej dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X