Przejdź do serwisu tematycznego

Oferta przemysłowa Hyundai Rotem dla Norwegii

W norweskiej prasie specjalistycznej pojawiły się informacje o ofercie przemysłowej południowokoreańskiej spółki Hyundai Rotem w programie nowych czołgów dla wojsk lądowych Norwegii.

9 czerwca norweski portal specjalistyczny Teknisk Ukeblad opublikował wywiad z wiceprezesem południowokoreańskiej spółki Hyundai Rotem, Yeo Sungiem Lee, o szczegółach oferty przemysłowej w programie nowych czołgów dla wojsk lądowych Norwegii (Hæren) w ramach Projektu P9360 (wcześniej znanego jako Projekt 2050. 16 listopada 2020 resort obrony z Oslo informował, że w kręgu zainteresowań są czołgi K2 Heuk-Pyo (Black Panther) lub niemieckie Leopard 2A7V (Norwegia bliżej nowych czołgów).

W norweskiej prasie specjalistycznej pojawiły się informacje o ofercie przemysłowej południowokoreańskiej spółki Hyundai Rotem w programie nowych czołgów dla wojsk lądowych Norwegii / Zdjęcie: Hubert Marciniak

Warto wspomnieć na początek, że formalne zapytanie ofertowe (RFP, Request For Proposals) nie zostało jeszcze rozesłane przez norweską agencję zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA), ale ma to nastąpić już latem tego roku. Wcześniej, bo na początku tego miesiąca Norwegię odwiedzili przedstawiciele Hyundai Rotem, odwiedzając kilka zakładów przemysłu obronnego i prowadząc wstępne rozmowy na temat współpracy, o czym informował Teknisk Ukeblad 26 maja (ujawniono, że cztery z nich to Kongsberg Defence & Aerospace, Nammo, Aker Solutions i Ritek).

Odpowiedź na RFP, czyli oferta w postępowaniu przetargowym ma zostać złożona do października br., a samo postępowanie ma zostać rozstrzygnięte do końca 2022. Budżet programu wynosi 15 mld NOK (6,67 mld zł). Nowe wozy wejdą do uzbrojenia brygady północnej (Brigade Nord) w ramach jednego z nowych batalionów pancernych (Panserbataljonen), obok batalionów mobilnych zestawów obrony powietrznej i artylerii rakietowej dalekiego zasięgu (Więcej CV90 dla Norwegii).

Przedstawiona już teraz oferta Hyundai Rotem obejmuje produkcję pierwszych czołgów K2NO w Korei z dostawami od 2025 oraz udzielenie licencji na produkcję pozostałej większości wozów w Norwegii z dostawami od 2027. Przy czym nie wiadomo jeszcze ile nowych wozów zamówi FMA, ale mają one zastąpić 52 egzemplarze czołgów Leopard 2A4NO, z których sprawnych ma być około 30 – bez ewentualnej modernizacji muszą zostać wycofane do 2025 (IDEX 2021: Makieta czołgu K2-M, MSPO 2020: K2PL propozycją dla Wojska Polskiego).

Produkcja licencyjna obejmowałaby montaż końcowy i dostawę części komponentów, takich jak system dowodzenia i kontroli klasy C4I (dowodzenie, kontrola, łączność, przetwarzanie danych i rozpoznanie) typu Kongsberg ICS (Integrated Combat Solution) i zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) Konsgberg Protector RWS, czy amunicja programowalna od Nammo. Z uwagi na specyficzny klimat panujący w Norwegii, wozy otrzymałyby zmodyfikowany układ klimatyzacji czy nową pomocniczą jednostkę napędową (Auxiliary Power Unit, APU). Czołgi otrzymałyby też zagraniczne aktywne systemy ochrony pojazdów (ASOP) klasy hard-kill, takie jak izraelskie Elbit Iron Fist czy Rafael Trophy HV (ASPRO-A) oraz koreańskie lub zagraniczne kompoenty, takie jak 120-mm armata, zespół napędowy, zawieszenie czy system kierowania ogniem.

Jeśli chodzi o długoterminową współpracę przemysłową po zakończeniu dostaw K2NO, Hyundami Rotem zaproponuje Norwegom wspólne opracowanie głęboko zmodernizowanego czołgi K3 z bezzałogową wieżą i 130-mm armatą gładkolufową oraz ulepszonym zawieszeniem, który mógłby powstać w połowie lat 2030. (Powstanie bezzałogowa wersja ahs K9 Thunder).

W negocjacjach z władzami norweskimi zostaną również przedstawione inne możliwe porozumienia o współpracy przemysłowej, ale w sektorze cywilnym, na przykład za pośrednictwem Hyundai Motor Group oraz w takich obszarach jak samochody elektryczne, rozwiązania wodorowe i transport kolejowy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X