9 listopada turecki Podsekretariat przemysłu obronnego SSM (Savunma Sanayii Müsteşarlığı) i Sztab generalny sił zbrojnych podpisały w Ankarze umowę z przedsiębiorstwem BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret na produkcję seryjną 250 czołgów Altay w trzech wersjach. Kontrakt obejmuje także wsparcie logistyczne i szkolenie załóg. Podwykonawcami BMC będą spółki Aselsan Electronics i Havelsan, odpowiedzialne za systemy optoelektroniczne czy system kierowania ogniem. MKEK (Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu) ma produkować 120-mm armatę gładkolufową i amunicję na podstawie licencji Hyundai Rotem.

Wartość umowy na dostawę 250 czołgów Altay T.1 jest nieznana, jednak szacuje się że jej wartość wyniesie 3,5 mld USD (12,05 mld zł)

Wartość umowy na dostawę 250 czołgów Altay T.1 jest nieznana, jednak szacuje się że jej wartość wyniesie 3,5 mld USD (12,05 mld zł)

Pierwsza licząca 40 czołgów transza Altay T.1 ma zostać dostarczona do wojsk lądowych (Türk Kara Kuvvetleri) w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy, czyli w maju 2020. Po zakończeniu dostaw i uzyskaniu pozytywnych ocen z eksploatacji wozów w jednostkach, ma rozpocząć się wytwarzanie 210 pojazdów drugiej serii produkcyjnej.

Czołgi mają być dostarczane w trzech standardach. Altay T.1 ma mieć opancerzenie spółki Roketsan, które przeszło testy kwalifikacyjne w czerwcu i lipcu 2013, a także aktywny system ochrony pojazdów (asop) Akkor Pulat. Jego próby Aselsan zakończył w marcu 2018. System powstał w oparciu o asop Zasłon opracowany przez ukraińskie Państwowe Centrum Technologii Krytycznych Microtec (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06). Altay T.2 ma być wyposażony w ulepszone moduły opancerzenia i ochrony aktywnej, nową 120-mm amunicję (w tym czołgowe przeciwpancerne pociski kierowane), kamuflaż mobilny i wbudowany tryb szkolenia załogi (Seryjna produkcja OMTAS, 2018-08-28).

Zainteresowanie tureckim czołgiem Altay wyraziły jak dotąd niektóre państwa bliskowschodnie: Arabia Saudyjska i Oman, a także Pakistan i Azerbejdżan / Zdjęcia: SSM

Zainteresowanie tureckim czołgiem Altay wyraziły jak dotąd niektóre państwa bliskowschodnie: Arabia Saudyjska i Oman, a także Pakistan i Azerbejdżan / Zdjęcia: SSM

Ostatnią odmianą czołgu ma być Altay T.3 wyposażony w bezzałogową wieżę. Nie wskazano do tej pory ile czołgów tej wersji ma zostać wyprodukowanych. 16 listopada 2017 minister obrony Nurettin Canikli informował, że tureckie wojska lądowe chcą zakupić 500 czołgów Altay z opcją na 250 kolejnych.

BMC przy wsparciu inwestycyjnym Kataru ma opracować nowy silnik wysokoprężny. Niemieckie embargo uniemożliwiło kompletowanie czołgów Altay w jednostki napędowe MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM, które były zainstalowane w prototypach opracowanych przez Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi. Wcześniej Turcy brali pod uwagę ukraińskie silniki MDB 6TD-3 o mocy 1400-1500 KM (Embargo na tureckie F-35).Oprócz jednostki napędowej dla czołgów Altay planowane jest także stworzenie silników o mocy 400- 1500 KM, a nawet 5000 KM. Turecki czołg może napędzać zmodyfikowany licencyjny Perkins Condor CV12 wykorzystywany w wozach Challenger 2 (Challenger 2 Black Night, 2018-10-06).