Pod koniec grudnia południowokoreańska spółka Hyundai Rotem poinformowała, że Ministerstwo Obrony Republiki Korei złożyło zamówienia na nieujawnioną liczbę kolejnych zmodernizowanych czołgów K1E1 i nowo opracowanych bojowych wozów inżynieryjnych K600 CEV (Combat Engineer Vehicle) (Produkcja K2 Black Panther wznowiona, 2019-05-29).

K1E1 jest uzbrojony w 105-mm armatę KM68A1, a zapas amunicji wynosi 47 sztuk. Uzbrojeniem dodatkowym są sprzężony 7,62-mm czołgowy karabin maszynowy M60E2, a także umieszczone na wieży 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy i 7,62-mm karabin maszynowy / Zdjęcie: Daehanminguk Yuk-gun

K1E1 jest uzbrojony w 105-mm armatę KM68A1, a zapas amunicji wynosi 47 sztuk. Uzbrojeniem dodatkowym są sprzężony 7,62-mm czołgowy karabin maszynowy M60E2, a także umieszczone na wieży 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy i 7,62-mm karabin maszynowy / Zdjęcie: Daehanminguk Yuk-gun

Pierwsza z umów, o wartości 68,7 mld KRW (226,393 mln zł), jest trzecim z kolei zamówieniem, począwszy od grudnia 2013, na modernizację czołgów K1/K1 PIP. Pierwszy zmodernizowany pojazd został zaprezentowany 7 lipca 2014. Wszystkie K1, łącznie 1027 wozów wyprodukowanych i dostarczonych w latach 1985-1998 dla koreańskiej armii (Daehanminguk Yuk-gun), ma zostać zmodernizowanych do 2026.

Zakres modyfikacji pozwoli na ujednolicenie wyposażenie czołgów K1 ze zmodernizowanymi w latach 2008-2010 czołgami K1A2. Jednostki pancerne Daehanminguk Yuk-gun otrzymały 484 wozy tej wersji powstałe w oparciu o budowane od 1999 czołgi K1A1. K1E1 otrzymały równoważny system identyfikacji swój-obcy, cyfrowy system zarządzania walką oraz przednie i tylne kamery, poprawiające świadomość sytuacyjną załogi.

Druga umowa o wartości 174,3 mld KRW (574,386 mln zł) dotyczy uruchomienia produkcji seryjnej i dostawy nieokreślonej liczby bojowych wozów inżynieryjnych K600 CEV, opracowanych w ramach programu KCEV (Korean Combat Engineer Vehicle). Prace badawczo-rozwojowe zakończono w czerwcu 2018 i zbudowano dwa prototypy, które zostały poddane testom. Zgodnie z planami produkcja małoseryjna miała rozpocząć się do końca 2019. Zgodnie z warunkami umowy, dostawy rozpoczną się w 2020.

62-tonowy bojowy wóz inżynieryjny K600 CEV powstał w oparciu o podwozie czołgu K1A1/A2 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 1200 KM i osiąga prędkość maksymalną 60 km/h / Zdjęcie: Hyundai Rotem

62-tonowy bojowy wóz inżynieryjny K600 CEV powstał w oparciu o podwozie czołgu K1A1/A2 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 1200 KM i osiąga prędkość maksymalną 60 km/h / Zdjęcie: Hyundai Rotem

Załoga pojazdu, rozmieszczona w opancerzonej kabinie po lewej stronie, składa się z dwóch żołnierzy, kierowcy i dowódcy, siedzących jeden za drugim. Zaprojektowano go do neutralizacji i usuwania min lądowych, w tym przeciwczołgowych z zapalnikiem magnetycznym, na maksymalnej głębokości 0,3 m dzięki pełnowymiarowemu pługowi minowemu FWMP (Full Width Mine Plough). Pojazd wyposażono w podnośnik HLA (High Lift Adaptor), duplikator sygnatury magnetycznej MSD (Magnetic Signature Duplicator) oraz system oznaczania przeszkód OMS (Obstacle Marketing System). Wyposażenie specjalistyczne dostarczyła brytyjska spółka Pearson Engineering.