24 kwietnia 2018 turecka agencja prasowa Anadolu poinformowała, że rodzime przedsiębiorstwo BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret, przy wsparciu inwestycyjnym Kataru, podejmie się produkcji seryjnej czołgu III generacji Altay, a także opracowania odpowiedniego silnika wysokoprężnego.

 Turecki koncern Otokar zaprojektował i zbudował cztery prototypy czołgu Altay na podstawie, wartej 500 mln USD, umowy z 2009 / Zdjęcie: Podsekretariat ds. Przemysłu Obronnego SSM

Turecki koncern Otokar zaprojektował i zbudował cztery prototypy czołgu Altay na podstawie, wartej 500 mln USD, umowy z 2009 / Zdjęcie: Podsekretariat ds. Przemysłu Obronnego SSM

Decyzję o przyznaniu długo oczekiwanej umowy potwierdził wysoki przedstawiciel tureckiego Podsekretariatu przemysłu obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM), odpowiedzialnego za wdrażanie nowego uzbrojenia dla sił zbrojnych (Türk Silahlı Kuvvetleri, TSK). Dodał, że rozpoczęły się szczegółowe negocjacje dotyczące realizacji umowy z najlepszym oferentem, którym okazało się BMC. Oficjalny komunikat dotyczący podpisania umowy pojawi się wkrótce.

SSM rozpatrywał wnioski od trzech oferentów, w tym koncernu Otokar, który zaprojektował i zbudował cztery prototypy Altay na podstawie wartej 500 mln USD (1,721 mld zł) umowy. Trzecim oferentem była spółka joint venture FNSS Savunma Sistemleri. Jednak umowa z Otokar nie dotyczyła produkcji seryjnej. Prototyp czołgu ujawniono 15 listopada 2012. Równocześnie planowano uruchomienie produkcji seryjnej w ciągu trzech lat. W styczniu 2016 Otokar przesłał do SSM ofertę wyprodukowania pierwszej partii 250 czołgów. Jednak na początku czerwca 2017 zerwano negocjacje a w lipcu SSM ponownie uruchomiło postępowanie mające wyłonić producenta wozów.

16 listopada 2017 minister obrony Nurettin Canikli poinformował, że produkcja seryjna obejmie partię 500 czołgów z opcją na 250 kolejnych. Według strategicznego planu SSM na lata 2017-2021, planowano, że pierwsze 15 wozów wejdzie do służby w 2020, a 20 kolejnych w 2021. 26 stycznia 2018 dyrektor SSM Ismail Demir, powiedział, że ostateczna decyzja ws. produkcji seryjnej zapadnie w ciągu kolejnych 20 dni (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06).

Analiza
Szacuje się, że koszt każdej liczącej 250 egzemplarzy partii czołgów Altay wyniesie 3,5 mld USD (12,05 mld zł). Zainteresowanie nowym tureckim czołgiem wyraziły niektóre państwa Zatoki Perskiej, m.in. Arabia Saudyjska i Oman, a także Pakistan i Azerbejdżan. Altay jest uzbrojony w 120-mm armatę gładkolufową o długości 55 kalibrów. Dzięki transferowi technologii z południowokoreańskiej spółki Hyundai Rotem armaty będą produkowane lokalnie przez turecką spółkę MKE.

Ważące 68 t tureckie czołgi zostaną wyposażone prawdopodobnie w silniki wysokoprężne o mocy 1 500-1 800 KM. Wcześniej informowano o możliwości instalacji nowych ukraińskich jednostek napędowych MDB 6TD-3 o mocy 1 400-1 500 KM. Rozważano również zakup 1 500 KM silników produkcji MTU Friedrichshafen (które zabudowano w prototypach), Jednak po ostatnich zmianach politycznych zarzucono projekt współpracy z Niemcami.