W poniedziałek, 21 października 2024, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że podczas ćwiczenia Vanguard 24 zaprezentowała amerykańskim wojskom lądowym (US Army) możliwości kosmicznego systemu wykrywania i namierzania celów DSaT (Deep Sensing and Targeting), którego czujniki odbiorcze zintegrowano na cywilnym samolocie Bombardier CRJ700. Była to druga część przedsięwzięcia – pierwsza odbyła się na ćwiczeniu Edge 23 w sierpniu ub. r. na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie.
System DSaT, umieszczony na cywilnym samolocie Bombardier CRJ700 (po prawej), został pomyślnie zaprezentowany na Vanguard 24, we współpracy samolotem treningowym Global 6500 Jet Trainer należącym do US Army (po lewej). Ćwiczenia serii Vanguard służą do testowania nowych technologii, narzędzi i koncepcji, które odpowiadają na konkretne luki w zakresie zdolności i przyszłe wymagania dotyczące pola walki / Zdjęcia: Northrop Grumman
Wyposażenie specjalistyczne pakietu DSaT odbiera dane z umieszczonych na orbicie okołoziemskiej satelitów rozpoznawczych i przesyła je do jednostek na ziemi na potrzeby prowadzenia precyzyjnego ostrzału dalekiego zasięgu, pomagając w ten sposób przezwyciężyć konkretne luki w zakresie możliwości i przyszłe wymagania dotyczące prowadzenia wojny poprzez zwiększenie skuteczności misji i zasięgu dla platform ogniowych US Army.
Podczas demonstracji, dzięki systemowi DSaT na platformie lotniczej zebrano i połączono wiele danych z czujników satelitarnych, uzyskano łączność za pomocą szyfrowanych radiostacji w polu widzenia użytkownika na ziemi (Line Of Sight, LOS) oraz poza jego wzrokiem (Beyond Line Of Sight, BLOS), w ramach testów istniejących i przyszłych sieci łączności. Uruchomiono również usługi automatyzacji i analizy danych zwiadowczych w celu zwiększenia wydajności, dokładności i czasu reakcji.
Pablo Pezzimenti, wiceprezes działu Integrated National Systems w Northrop Grumman, powiedział:
DSaT pokazuje naszą zdolność do przesyłania danych z „prędkością przyszłej wojny”, aby najlepiej wspierać potrzeby żołnierzy w zakresie [wskazywania] celów, nie będąc ograniczonym lądem ani morzem. Dostarczanie danych z kosmosu do samolotu zwiększa elastyczność przetwarzania, wykorzystywania i dystrybucji informacji zwiadowczych w celu szybszego podejmowania decyzji, gdy liczy się każda chwila.
Wykorzystując portfolio taktycznych rozwiązań spółki, DSaT zapewnia możliwość zbierania informacji zwiadu geoprzestrzennego opartego na danych kosmicznych (GEOINT), wykraczających poza zasięg wzroku lokalnych czujników i integruje dane w samolocie cywilnym. Druga faza programu DSaT jest realizowana przez G-2’s Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) Task Force w Departamencie US Army (MAG Aerospace – L3Harris dostarczy US Army dwa samoloty rozpoznawcze).
Jest ona zgodna z programem HADES (High Accuracy Detection and Exploitation System) w zakresie lotniczego rozpoznania (ISR) i walki radioelektronicznej (WRE), aby zapewnić możliwości wykrywania i namierzania celów dalekiego zasięgu. 30 marca br. US Army przyznała kontrakt o wartości 1 mld USD spółce Sierra Nevada Corp. na dostawę co najmniej 14 wyspecjalizowanych samolotów w ramach programu HADES.
Obecnie, US Army inwestuje także w naziemne środki wsparcia celowania. 30 lipca br. odebrano pierwszy z 10 prototypów naziemnej stacji terminalu wsparcia celowania TITAN (Tactical Intelligence Targeting Access Node), który dostarczyła spółka Palantir USG Inc. Jest to istotne także z punktu widzenia najnowszej wiadomości, gdyż system DSaT opiera się na wcześniejszym prototypie w programie TITAN, który Northrop Grumman opracowała w 2022, ale nie został wybrany przez zamawiającego.