Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne testy silników Miecznika w Niemczech

PGZ Stocznia Wojenna poinformowała o kolejnych testach silników napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik.

W poniedziałek, 20 maja 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała na swoim profilu na portalu LinkedIn o kolejnych testach silników napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik. Pierwszy etap prób zakończono 26 kwietnia br.

Zdjęcia: PGZ Stocznia Wojenna

Zeszły tydzień minął nam na testowaniu kolejnych elementów fregat Miecznik! W fabryce Rolls-Royce Solutions GmbH w Friedrichshafen przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna uczestniczyli w teście kolejnych głównych jednostek napędowych oraz silników napędzających generatory. Fabryka ta, założona w 1909 przez Wilhelma Maybacha (zbieżność nazwisk nieprzypadkowa), przeszła długą drogę od produkcji napędów do sterowców Zeppelina do wytwarzania tysięcy potężnych silników napędzających m.in. lokomotywy i jednostki pływające.

Testy największych produkowanych przez Rolls-Royce Solutions GmbH silników głównych Miecznika (20V 8000 M71) zorganizowano na potężnym stanowisku testowym (test bench) wyposażonym w zaawansowaną i wszechstronną aparaturę pomiarową. Wielostronicowe dokumenty procedur testowych zawierały scenariusze obciążenia silników, sprawdzenia pracy licznych czujników, reakcji systemu sterowania na przekraczanie zadanych wartości testowych czy sprawdzenia pewnych parametrów po wykonanych testach (np. analiza oleju i filtra olejowego po teście). Każda z licznych części testu trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Na podstawie zebranych danych specjalistyczne oprogramowanie w pomieszczeniu kontrolnym sporządza bardzo szczegółowy raport, który jest potem przedmiotem dokładnych analiz inżynierów. Obyło się bez jakichkolwiek niespodzianek – wszystkie testy wypadły celująco! Oznacza to, że już za kilka miesięcy pierwsze silniki zostaną umieszczone w maszynowni budowanego w PGZ Stocznia Wojenna przyszłego ORP “Wicher”.

Wierzcie, że pracujący silnik robi wrażenie nie tylko swoimi gabarytami (wymiary 6,65 x 2,04 x 3,38 m; waga 45,3 t), ale przede wszystkim niepowtarzalnym dźwiękiem, szczególnie kiedy pracuje z pełną mocą 11000 koni mechanicznych. A każdy z Mieczników będzie miał takich jednostek aż cztery!

Po pomyślnym przejściu prób fabrycznych Silniki trafiają na malarnię, gdzie po dokładnym zabezpieczeniu niepokrywanych elementów zmieniają kolor zgodnie z wytycznymi zamawiającego. Silniki naszych fregat będą jasnoszare z wyróżniającymi się czarnymi, ręcznie malowanymi literami MTU – czytamy na profilu PGZ Stoczni Wojennej.

Silnik MTU 20V 8000 M71 ma wymiary 6645 mm x 2040 mm x 3375 mm i masę własną 45 300 kg (na mokro z olejem silnikowym 47 665 kg). Dysponuje on 20 cylindrami, objętością skokową 347,4 litra i mocą wyjściową 8200 kW (10 995 KM) przy maksymalnych obrotach 1150 obr./min.

Agregat MTU 12V 4000 M53B ma z kolei wymiary 2520 mm x 1850 mm x 2075 mm oraz masę własną 7240 kg. Natomiast w ukompletowaniu ze standardową skrzynią biegów WAF 665 (lub alternatywnie ZF W7640) wymiary wzrastają do 4240 mm x 1850 mm x 2470 mm, a masa własna do 9275 kg. Dysponuje mocą wyjściową 1380 kW (1851 KM) przy maksymalnych obrotach 1800 obr./min. oraz objętością skokową 57,2 litra.

Powyższe silniki i agregaty diesla, wraz z przekładnią redukcyjną i wałami napędowymi ze śrubami nastawnymi utworzą okrętowy układ napędowy CODAD (Combined Diesel and Diesel), który zapewni prędkość maksymalną ponad 20 w. oraz zasięg do 8000 mil morskich przy prędkości marszowej 12 w.

Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions na zakup 4 silników napędu głównego MTU 20V 8000 M71, 4 agregatów prądotwórczych MTU 12V 4000 M53B oraz systemu sterowania i monitoringu MTU.

ORP Wicher

Stępkę Wichra pod numerem budowy B106/1 położono 31 stycznia br. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Wodowanie zaplanowano na III kwartał 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.

Dzięki podpisaniu 15 grudnia ub. r. czwartego aneksu do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik, pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Agencją Uzbrojenia, wykonawca mógł zakontraktować nie tylko silniki, ale także system bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, system obrony powietrznej MBDA CAMM Sea Ceptor, czy uniwersalne kontenerowe wyrzutnie pionowego startu Mark 41 Vertical Launch System (Mk 41 VLS).

7 maja br. PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z niemiecką spółką Rohde & Schwarz na dostawę systemu łączności zewnętrznej oraz systemu Walki Radioelektronicznej dla fregat Miecznik. W Stoczni powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej.

Na podstawie informacji prasowych

Galeria zdjęć:

Testy fabryczne (FAT). Okręty nie mają “maski”, którą można by podnieść i wsadzić pod nią silniki. Gabaryty jednostek napędowych powodują, że muszą one zostać zainstalowane na stosunkowo wczesnym etapie budowy, zanim dostęp do maszynowni zostanie zamknięty kolejnymi pokładami. Ale przed tym każdy z nich należy dokładnie przetestować w trakcie rygorystycznych testów fabrycznych.

Stanowisko testowe (test bench). To tutaj silniki przechodzą wszechstronne i długotrwałe testy. Dane z licznych czujników spływają do oddzielonego dźwiękoszczelną szybą pomieszczenia testowego, gdzie na ich podstawie generowany jest obszerny raport. Do ustawienia silnika użyto suwnicy o udźwigu 55 ton!

Zespół PGZ Stoczni Wojennej. Testy silników (głównych oraz do prądnic) prowadzone były w dwóch różnych fabrykach MTU w Friedrichshafen pod czujnym okiem inżynierów PGZ Stoczni Wojennej. Od lewej: Piotr, Paweł i Marek, którzy spędzili wiele godzin z naszymi partnerami z MTU prowadząc testy oraz omawiając ich wyniki.

Rozmiar ma znaczenie! Moc 11000 koni mechanicznych generowana przez ważący 45,3 t silnik MTU 20V 8000 M71 o pojemności 347 litrów to za mało żeby rozpędzić mierzącego 138 metrów długości Miecznika. Dlatego na każdej fregacie takich silników będzie aż cztery!

Stanowisko montażowe. Dla łatwiejszego montażu olbrzymie silniki umieszczane są na specjalnej konstrukcji umożliwiającej ich dowolny obrót oraz ergonomiczną pracę nawet przy najbardziej niedostępnych częściach maszyny.

Przygotowanie do malowania. Po testach silniki zostają dokładnie zabezpieczone. Nasze jednostki napędowe będą w kolorze jasnoszarym, ale w fabryce MTU można spotkać silniki w całej gamie kolorystycznej. Podobno zdarzają się nawet w krwistoczerwonym kolorze Ferrari.

Po wizycie w malarni. Po pomalowaniu silnik zostanie odpowiednio zabezpieczony na czas transportu. Zanim trafi do PGZ Stoczni Wojennej poczeka jeszcze na wyprodukowanie i przetestowanie pozostałych jednostek.

Nasze “maleństwo” w pełnej krasie. Już za kilkanaście tygodni w nowej Hali Kadłubowej PGZ Stoczni Wojennej pierwszy zestaw czterech silników zostanie umieszczony w maszynowni przyszłego ORP “Wicher”.

Silnik MTU 12V 4000 M53B. Choć widocznie mniejszy niż jednostka główna, silnik do napędzania prądnic również robi wrażenie! Dostarczenie odpowiedniej mocy dla potężnych systemów, w które wyposażone zostaną Mieczniki będzie wymagało instalacji dwóch zespołów silnik-prądnica (genset) na każdej z fregat.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X