14 maja Hiszpania dołączyła do koordynowanego przez Radę Europejską w ramach inicjatywy Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation) programu rozwoju europejskich korwet patrolowych EPC (European Patrol Corvette). Projekt został uruchomiony 12 listopada 2019 przez Włochy i Francję, a 12 stycznia 2020 dołączyła do niego Grecja. Dołączeniem do projektu zainteresowane są również Portugalia, wcześniej taki zamiar wyrażała Bułgaria (Bułgaria wybrała niemieckie patrolowce, 2020-03-08; Pierwsza Belharra, 2019-10-25).

Uwzględniając zainteresowanie Francji, Włoch i Hiszpanii, zapotrzebowanie może wynieść nawet 25 korwet EPC. Nie wiadomo ile jednostek zamówi Grecja oraz czy Portugalia dołączy do projektu / Grafika: Naval Group

Uwzględniając zainteresowanie Francji, Włoch i Hiszpanii, zapotrzebowanie może wynieść nawet 25 korwet EPC. Nie wiadomo ile jednostek zamówi Grecja oraz czy Portugalia dołączy do projektu / Grafika: Naval Group

Zaproszenie do udziału w projekcie hiszpańska spółka Navantia otrzymała w lutym, a rząd hiszpański złożył wniosek w tej sprawie 20 marca 2020. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie 2 kwietnia, co otworzyło Hiszpanii drogę do wejścia do inicjatywy. Marynarka wojenna Hiszpanii (Armada Española) byłaby zainteresowana zakupem pięć-sześć takich korwet, w celu zastąpienia w służbie okrętów typu Descubierta. Z sześciu wprowadzonych do służby w latach 1978-1982 jednostek, w linii pozostały jeszcze dwie: Infanta Elena (F33) i Infanta Cristina (F34).

Projekt może otrzymać dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Obronnego EDF (European Defence Fund) już od 2021. Do czasu dołączenia w tym roku Grecji i Hiszpanii, jako główny wykonawca przyszłej umowy było wskazywane nowo utworzone konsorcjum NAVIRIS, będące joint venture włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani i francuskiej Naval Group z siedzibą w Genui i centrum projektowym w Tulonie. Teraz jednak będzie trzeba uwzględnić udział hiszpańskiego i greckiego przemysłu (Joint venture Fincantieri i TKMS?, 2020-05-15).

Projekt ma na celu opracowanie, budowę i wspólny zakup korwet patrolowych o długości około 110 m, maksymalnym zanurzeniu 5,5 m i wyporności szacowanej na maksymalnie 3500 t. Korwety zostaną zoptymalizowane do prowadzenia walki podwodnej, przeciwko okrętom nawodnym i przeciwlotniczej. Będą to jednostki pełnomorskie o zasięgu nawet 10 000 mil morskich przy prędkości 14 węzłów.

Przewiduje się, że w 2025 mogłaby rozpocząć się budowa okrętów. W przypadku marynarki wojennej Włoch (Marina Militare Italiana) dostawy rozpoczną się w 2027. Łączne zapotrzebowanie to osiem korwet, które zastąpią cztery patrolowce typu Cassiopea: Cassiopea (P 401), Libra (P 402), Spica (P 403) i Vega (P 404), wprowadzone do służby w latach 1989-1992, a w dalszej kolejności cztery patrolowce pełnomorskie typu Comandanti: Comandante Cigala Fulgosi (P 490), Comandante Borsini (P491), Comandante Bettica (P 492) i Comandante Foscari (P 493), wprowadzone do służby jednocześnie 31 stycznia 2004.

W podobnej konfiguracji jak włoskie korwety byłyby okręty greckie, jednak pod znakiem zapytania pozostaje wielkość przyszłego zamówienia. Z kolei strona francuska jest zainteresowana rozwijaniem dwóch-trzech wstępnych projektów. Francja szacuje swoje zapotrzebowanie na osiem-jedenaście okrętów, które w latach 2026-2027 zastąpią sześć lekkich fregat rozpoznawczych typu Floréal: Floréal (F 730), Prairial (F 731), Nivôse (F 732), Ventôse (F 733), Vendémiaire (F 734) i Germinal (F 735), wprowadzone do linii w latach 1992-1994. Zastąpią także siedem korwet typu A69 D’Estienne d’Orves (określane lokalnie jako awizo): Lieutenant de vaisseau Le Hénaff (F 789), Premier-Maître L’Her (F 792), Commandant Blaison (F 793), Enseigne de vaisseau Jacoubet  (F 794), Commandant Ducuing (F 795), Commandant Birot (F 796) i Commandant Bouan (ex-Commandant Levasseur, F 797), wprowadzone do służby w latach 1980-1984 (Francja zamawia patrolowce POM, 2020-01-21).