Przejdź do serwisu tematycznego

Bezzałogowy Albatros na ostatniej prostej

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON poinformował, że w programie bezzałogowych wiropłatów pokładowych krótkiego zasięgu kr. Albatros pozostał jeden oferent.

30 grudnia br. rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjr Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych, że w programie bezzałogowych wiropłatów pokładowych krótkiego zasięgu o kryptonimie Albatros pozostał jeden oferent, czyli austriacka spółka Schiebel Elektronische Geräte.

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON poinformował, że w programie bezzałogowych wiropłatów pokładowych krótkiego zasięgu kr. Albatros pozostał jeden oferent / Zdjęcie: Schiebel

Postępowanie na dostawę jednego zestawu (z opcją na drugi) zostało zainicjowane przez IU MON 15 grudnia 2020. Bsl o maksymalnej masie startowej 200 kg będą przeznaczone do prowadzenia obserwacji dzienno-nocnej w różnorodnym środowisku, tj. rozpoznania sił nieprzyjaciela nad morzem i linią brzegową, nad lądem oraz w poszukiwaniu rozbitków nad morzem przy wykorzystaniu czujników elektrooptycznych, ale także z użyciem radiolokatorów z aperturą syntetyczną SAR (Bezzałogowe Albatrosy dla Marynarki Wojennej).

Jak informował Inspektorat Uzbrojenia wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli szwedzko-szwajcarska spółka joint venture UMS Skeldar (złożona z UMS AERO Group i Saab Defence and Security), WB Electronics (wchodzącą w skład Grupy WB), Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik razem w włoską spółką Leonardo, austriacka grupa Schiebel, katowicka spółka Works 11 wraz z amerykańską Martin UAV oraz spółka Siltec z Pruszkowa (Chętni na bezzałogowe wiropłaty pokładowe).

Przypomnijmy, że zgodnie z informacją z lipca br., do składania ofert zaproszono Schiebel Elektronische Geräte oraz polską spółkę WB Electronics (Dwóch w programie Albatros).

W odpowiedzi na pytania Redakcji Magazynu Militarnego MILMAG dotyczące programu Albatros, Grupa WB poinformowała:

Grupa WB jest sprawdzonym podmiotem zaangażowanym na rynku wojskowym. Poważnie traktuje wszelkiego rodzaju zobowiązania wynikające z umów, w tym dotyczące terminu dostaw sprzętu. Jeżeli zaangażowane w postępowanie spółki Grupy WB podczas oceny wymagań zauważają, że nie są w stanie zagwarantować ze stuprocentową pewnością czasu dostarczenia poszukiwanych rozwiązań czy systemów, to informują o tym instytucję organizującą przetarg.

Zakup bsl o kryptonimie Albatros został ujęty Programie Operacyjnym: Rozpoznanie obrazowe i satelitarne w ramach Planu Modernizacji Technicznej (PMT) Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022. W ramach uruchomionej w kwietniu 2016 fazy analityczno-koncepcyjnej i 25 lipca tego samego roku dialogu technicznego, zakładano zakup czterech zestawów bsl w latach 2019-2020 (Ważka na start, MON: Jeszcze więcej bezzałogowców dla Wojska Polskiego, Setka bezzałogowych Wizjerów dla Wojska Polskiego, Umowa na bsl klasy mikro).

Camcopter S-100

Austriacki producent zaoferował prawdopodobnie bsl pionowego startu i lądowania Camcopter S-100. Statki powietrzne tego typu są na wyposażeniu wojsk lądowych Zjednoczonych Emiratów Arabskich, marynarek wojennych Niemiec, Chin i Malezji, Pogranicznej Służby Federalnej Służby Bezpieczeństwa Rosji (na licencji jako Gorizont Air S-100), a także sił zbrojnych Australii, Belgii, Egiptu, Francji, Indii, Włoch, Jordanii, Libii, Mjanmy, Tunezji i USA, służb granicznych Malty i Wielkiej Brytanii oraz MSW Chorwacji.

Camcopter S-100 ma masę startową 200 kg (z czego 50 kg to udźwig, a masa własna 110 kg), długość 3,11 m, szerokość 1,24 m i wysokość 1,12 m. Średnica głównego wirnika wynosi 3,4 m. Zapas paliwa (benzyny lotniczej AVGAS 100LL) wynosi 57 l. Zasila ono silnik Wankla (z tłokiem obrotowym) typu Austro Engine AE50R o mocy 55 KM (41 kW) lub opcjonalnie silnik Schiebel. Zapewnia to prędkość maksymalną 220 km/h, przelotową 190 km/h, zasięg do 190 km, długotrwałość lotu do 6 godzin oraz pułap praktyczny 5500 m. Bsl może przenosić głowicę optoelektroniczną, system rozpoznania elektronicznego lub radar Leonardo AESA SAR. Opcjonalnie może zostać uzbrojony w dwa lekkie wielozadaniowe kierowane pociski rakietowe Thales Martlet/Lightweight Multirole Missile (LMM) (Wildcat HMA2 z pociskami Martlet).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X