Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja M88A2 HERCULES dla Polski

Departament Obrony USA podpisał umowę ze spółką BAE Systems na produkcję gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES dla Polski.

6 grudnia br. Dowództwo Zamówień US Army (ACC, Army Contracting Command) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 128 210 929 USD (573,47 mln zł) ze spółką BAE Systems Land & Armaments z Yorku w Pensylwanii (część BAE Systems, Inc.) na produkcję gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System) dla Polski.

M88A2 HERCULES są na wyposażeniu sił zbrojnych Australii, Iraku, Kuwejtu, Tajlandii i USA. Wprowadzone zostały do służby w 1991 / Zdjęcie: BAE Systems

Umowa przewiduje produkcję niesprecyzowanej liczby pojazdów z terminem do 31 marca 2025. Wiadomo jednak, że Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło 5 kwietnia br. 26 wzt M88A2 HERCULES jako pojazdy towarzyszące i część pakietu obejmującego 250 czołgów M1A2SEPv3 Abrams (Umowa produkcyjna na polskie M1A2SEPv3 Abrams, Umowa na 250 czołgów M1A2SEPv3 Abrams dla Polski).

Należy spodziewać się w najbliższej przyszłości kolejnego zlecenia na produkcję M88A2 dla Wojska Polskiego, gdyż tego samego dnia amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż 116 czołgów M1A1 Abrams wraz z pojazdami towarzyszącymi i dużym zapasem amunicji do nich. W pakiecie znalazło się 12 kolejnych wzt M88A2. Zatem Wojsko Polskie powinno dysponować w przyszłości łącznie 38 pojazdami wsparcia tego typu (Zgoda na M1A1 Abrams z zapasem amunicji dla Polski).

Co ciekawe, 21 listopada br. Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) podpisała memorandum o dwustronnej współpracy z BAE Systems obejmującej m.in. program dostaw M88A2 do Wojska Polskiego (Współpraca PGZ i BAE Systems w zakresie platform lądowych).

M88A2 HERCULES ma masę bojową 63,5 t i dysponuje wzmocnionym i wydłużonym wysięgnikiem o udźwigu 35 ton, wyciągarką o długości 85,3 m z uciągiem 70 t oraz wyciągarką pomocniczą o uciągu 3 t. Pojazd ma 7-osobową załogę, jest wyposażony w chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Continental AVDS-1790-8CR V12 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 1050 KM (780 kW), dzięki któremu osiąga prędkość maksymalną 48 km/h i zasięg do 483 km. Pojazd ma 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,1m wysokości. Prześwit wynosi 432 mm. Może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu 60%, rowy o szerokości 2,6 m i przeszkody pionowe o wysokości 1,1 m. Jego rolą jest bezpiecznie holowanie i wyciąganie ciężkich pojazdów, które ugrzęzły lub nie mogą poruszać się i możliwości podnoszenia do pionu przewróconych pojazdów, wymiany power packów oraz usuwania wież czołgowych. Do samoobrony jest wykorzystywany 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 Browning i wyrzutnie granatów dymnych. Następcą M88A2 będzie M88A3 (BAE Systems zmodernizuje M88).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X