Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy węgierski C-390 w służbie

Brazylijska spółka Embraer oficjalnie przekazała Ministerstwu Obrony Węgier pierwszy z dwóch zamówionych samolotów transportowo-tankujących C-390 Millenium.

W czwartek, 5 września 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że oficjalnie przekazała Ministerstwu Obrony Węgier pierwszy z dwóch zamówionych samolotów transportowo-tankujących C-390 Millenium. Co ciekawe, samolot ten w kwietniu br. realizował testy w węgierskiej 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun.

Zdjęcia: Embraer

Zgodnie z oddzielnym komunikatem prasowym Ministerstwa Obrony Węgier, samolot ponownie przyleciał do wspomnianej bazy lotniczej wczoraj o godz. 10.01 czasu lokalnego, ale tym razem już na stałe. W powitaniu w powietrzu brały udział dwa samoloty wielozadaniowe JAS 39C Gripen z Eskadry Myśliwskiej Puma, która tam stacjonuje, a już na płycie lotniska tradycyjny salut wodny wykonała wojskowa straż pożarna.

Jesteśmy tu dzisiaj, w ten wielki dzień, kiedy przybył wojskowy samolot transportowy KC-390 Millennium. Długo czekaliśmy na tę chwilę. Podpisaliśmy umowę w 2020 r., A następnie była to kolejna pionierska decyzja – powiedział minister obrony Węgier Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Przybycie tego samolotu stanowi prawdziwy kamień milowy dla węgierskich sił powietrznych, ponieważ zapewni węgierskim siłom obronnym bezprecedensowe możliwości w zakresie wojskowego transportu lotniczego. W interesie bezpieczeństwa Węgier leży posiadanie silnych, dobrze wyposażonych, nowoczesnych sił obronnych i nad tym pracujemy. Embraer jest w tym doskonałym partnerem – dodał szef resortu obrony.

To bardzo wyjątkowy moment dla Embraer, ponieważ dostarczamy pierwszy samolot C-390 Millennium węgierskim siłom powietrznym. Ten samolot zapewnia niezrównane połączenie wydajności, elastyczności i obniżonych kosztów cyklu życia, co czyni go transportem lotniczym pierwszego wyboru w Europie, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security, który był obecny na uroczystości. Jesteśmy przekonani, że C-390 doda Węgrom ważnych możliwości i nie możemy się doczekać, aby wesprzeć wejście samolotu do służby.

W uroczystości uczestniczyli również m.in. szef sztabu generalnego sił zbrojnych Węgier gen. Gábor Böröndi, ambasador Brazylii w Budapeszcie Susan Kleebank, sekretarz stanu ds. polityki obronnej, rozwoju sił i przemysłu obronnego Ministerstwa Obrony Węgier dr Zsolt Kutnyánszky, poseł do parlamentu regionu Kecskemét dr Tamás Gyula Szerebényi i dowódca 101. Brygady Lotnictwa płk Gergely Count.

Ministerstwo obrony Węgier zamówiło oba samoloty 17 listopada 2020 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 w wariancie transportowo-tankującym KC-390 dla wojsk lotniczych (Magyar Légierő). Montaż końcowy pierwszego z nich rozpoczęto 11 listopada 2021. Węgierskie egzemplarze będą pierwszymi z dotychczas wyprodukowanych C-390 wyposażonymi w oddział intensywnej terapii przeznaczonymi do wykonywania misji humanitarnych.

Ponadto, będą realizować zadania z zakresu transportu dużych ładunków i ich zrzutu, transportu żołnierzy, prowadzenia operacji spadochronowych, ewakuacji medycznej rannych w ciężkim stanie oraz innych zadań realizowanych na rzecz sił zbrojnych i innych służb publicznych.

Samoloty są wyposażane w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania (przede wszystkim 14 samolotów JAS 39C/D Gripen). C-390 również same będą mogły pobierać paliwo z innej latającej cysterny.

Informacje o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się 16 sierpnia 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390.

Wdrożenie C-390 pozwoli węgierskim wojskom lotniczych na wypełnienie luki, jak powstała we flocie wskutek wycofania z linii 11 samolotów An-26 z eskadry transportowej Teve, stacjonującej w 59. Bazie Lotniczej. Węgry dysponują obecnie jedynie dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319.

Jak dotąd, poza Węgrami, na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), Czechy (2 zamówione), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione) oraz Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop).

6 czerwca br. Embraer podpisała porozumienia z niemiecką grupą Rheinmetall AG na temat rozszerzenia współpracy w zakresie prowadzenia szkoleń personelu na C-390, zdobywające nowe zamówienia w Europie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X