W czwartek, 1 czerwca br., Siły Zbrojny Kanady zaprezentowały w mediach społecznościowych pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport), które otrzymają lokalne oznaczenie CC-300 (Kanada wybrała P-8A Poseidon w programie CMMA).
Zdjęcie: Canadian Armed Forces via Twitter
Samolot, który obecnie znajduje się we Francji, otrzymał barwy VIP z napisem Gouvernement du Canada / Government of Canada i nr taktyczny 02. Podobnie jak drugi egzemplarz, został zbudowany w 2015 dla linii lotniczych Kuwait Airways, gdzie nosiły nr rejestracyjne 9K-APC (nr seryjny 1653) i 9K-APD (1678). Oba zostały odkupione w czerwcu 2022 od spółki International AirFinance Corporation za łącznie 102 mln USD/427,5 mln zł). Wkrótce trafi do Szwajcarii, celem kontynuacji przebudowy.
W królewskich kanadyjskich wojskach lotniczych (Royal Canadian Air Force, RCAF) samolot te otrzymały, odpowiednio, numery 330002 i 330001. W celu przyspieszenia dostaw zachowano dotychczasową konfigurację miejsc w kabinie pasażerskiej, a przebudowa na wersję VIP może zająć co najmniej 2 lata.
Przypomnijmy, że 14 lipca 2022 Departament Obrony Kanady poinformował o zamówieniu dwóch samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability), który docelowo ma na celu zastąpienie pięciu samolotów Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-30).
Oczekuje się, że odbiór pierwszego samolotu nastąpi do końca 2023. W dalszej kolejności, w ramach programu STTC, planowane jest dokupienie w przyszłości czterech kolejnych samolotów, które obok zadań transportowo-tankujących, będą wykorzystywane również do ewakuacji medycznej i transportu VIP. W zadaniach transportowych uzupełnią samoloty CC-177 Globemaster i CC-144 Challenger. Nowe samoloty tankująco-transportowe trafią do 437. Eskadry Transportowej 8. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych RCAF w bazie lotniczej CFB Trenton w Ontario (A330 MRTT certyfikowany do w pełni automatycznego tankowania).
Obecnie, RCAF są użytkownikiem innych wojskowych samolotów Airbusa: wspomnianego CC-150 Polaris czy nowo zakupionych samolotów poszukiwawczo-ratowniczych CC-295 Kingfisher.
Warto dodać, że wybór używanych płatowców do zabudowy specjalistycznej, w tym przypadku MRTT, nie jest czymś nowym. Podobną decyzję podjęły w ostatnich latach Hiszpania, Turcja, Brazylia, a bliskie podjęcia decyzji są Indie (w latach ubiegłych częściowo Australia). Ostatnio jedynie Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się na zakup kolejnych, fabrycznie nowych płatowców.
Również Agencja Wsparcia i Zamówień NATO w tym roku zamówiła 10. samolot, także fabrycznie nowy, do rozbudowy floty MMF (Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet). A330-200 MRTT są oferowane US Air Force wspólnie z Lockheed Martin, jako LMXT w programie pomostowych samolotów tankujących (Bridge Tanker Program), wcześniej określanym jako KC-Y. Kolejne dwa tankowce planuje zakupić Korea Południowa, która już użytkuje tę platformę.
Looking good! Canada’s first Strategic Transport CC-330 aircraft showing off its Canadian livery in France, before it flies back to Switzerland. Arrival of the aircraft in Canada is scheduled for this summer. https://t.co/uu16hiEXNC pic.twitter.com/mvdNZUcLEf
— Canadian Armed Forces (@CanadianForces) May 31, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.