Budżet na 2024
13 marca br. Departament USAF przedłożył poprawki do projektu budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024, w którym zawarto plan wycofania z aktywnej służby operacyjnej łącznie 310 statków powietrznych, w tym 32 F-22A Raptor i zakup 95 nowych statków powietrznych. Zaproponowany budżet USAF (włącznie z US Space Force) ma wynieść 215,1 mld USD (938,57 mld zł).
Ostatni seryjny F-22A Raptor dostarczono do USAF raptem w 2012 – łącznie wyprodukowano 187 (z 381 planowanych, potem zredukowanych do 243) /Zdjęcia: USAF
W 2024 planowane jest zamówienie:
- 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II;
- 24 samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II;
- 15 samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus;
- 7 średnich śmigłowców specjalnego przeznaczenia Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf;
- 1 samolotu powietrznego terminalu komunikacyjnego pola walki Bombardier/Northrop Grumman E-11A BACN.
Z kolei do wycofania z aktywnej służby operacyjnej i zmagazynowania przewidziano:
- 32 samoloty przewagi powietrznej Lockheed F-22A Raptor (Block 20);
- 57 samolotów przewagi powietrznej Boeing F-15C/D Eagle i wycofanie wszystkich tego typu samolotów do 2026;
- 42 samoloty szturmowe bliskiego wsparcia sił lądowych Fairchild A-10C Thunderbolt II i wycofanie wszystkich do 2029;
- 1 bombowca strategicznego Rockwell B-1B Lancer;
- 24 samolotów tankowania powietrznego McDonnell Douglas KC-10 Extender (całkowite wycofanie);
- 37 śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa Sikorsky HH-60G Pavehawk;
- 48 bezzałogowców GA-ASI MQ-9A Reaper Block 1 (ostatnich w tej wersji);
- 1 bezzałogowca rozpoznawczego Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk;
- 2 samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3G Sentry (AWACS);
- 3 samolotów dowodzenia polem walki Northrop Grumman E-8C Joint STARS;
- 2 samolotów walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call;
- 4 samolotów do prowadzenia operacji psychologicznych Lockheed EC-130J Commando Solo;
- 3 lekkich samolotów szturmowych Sierra Nevada Corporation/Embraer Defense & Security A-29 Super Tucano;
- 52 odrzutowych samolotów szkolnych Raytheon T-1A Jayhawk z całkowitym wycofaniem tego typu w 2025.
W zakresie zamówień i produkcji amunicji lotniczej planuje się przeznaczyć:
- 1 mld USD na pociski manewrujące Lockheed Martin AGM-158B JASSM-ER w liczbie 550 egz. z planami zwiększania produkcji do 810, przeciwokrętowe AGM-158C LRASM oraz pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu Raytheon AIM-120 AMRAAM w liczbie 487 egz.;
- 161 mln USD na zakup 48 pocisków manewrujących Raytheon/Kongsberg JSM;
W zakresie prac badawczo-rozwojowych planuje się przeznaczyć:
- 3 mld USD na fazę EMD (Engineering and Manufacturing Development) bombowców strategicznych Northrop Grumman B-21A Raider wraz z 2,3 mld USD na zakup kolejnych samolotów tego typu;
- 276 mln USD na redukcję ryzyka w programie samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD, z możliwością zwiększenia finansowania do 1,9 mld USD;
- 470 mln USD w programie autonomicznych bojowych bezzałogowych statków latających CCA (Collaborative Combat Aircraft), który jest częścią NGAD;
- 35 mln USD w programie napędu dla samolotów nowej generacji NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion);
- nie wymieniać silników rodziny F135 samolotów F-35A (oraz F-35B i F-35C) i skupić się na ich modernizacji;
- 8 mln USD w programie samolotów tankujących nowej generacji NGAS (Next-Generation Aerial Refueling);
- 200 mln USD na wsparcie programu CERP wymiany silników bombowców strategicznych B-52H Stratofortress;
- 3,7 mld USD na program GBSD – międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych Northrop Grumman LGM-35A Sentinel;
- 911 mln USD na pociski manewrujące dalekiego zasięgu Raytheon AGM-181 LRSO z głowicami jądrowymi i o zredukowanym przekroju radarowym;
- 150 mln USD na dalsze wsparcie programu pocisków hipersonicznych Lockheed Martin AGM-183A ARRW;
- 384 mln USD na dalsze wsparcie programu napędowych hipersonicznych pocisków manewrujących HACM;
- 264 mln USD na dalsze wsparcie programu rozproszonego systemu dowodzenia polem walki ABMS (Advanced Battle Management System), w tym wyposażenie tankowców KC-46A Pegasus w powietrzny terminal komunikacyjny pola walki;
- 791 mln USD na program samolotów dowodzenia nowej generacji SAOC (Survivable Airborne Operations Center);
- 254 mln USD na zakup drugiego prototypu samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing/Northrop Grumman E-7A Wedgetail.
Analiza
Zgodnie z planami, ujawnionymi 12 maja 2021 podczas wirtualnej konferencji McAleese Defense Programs Conference, szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown Jr. informował, że wojsko będzie dążyć w przyszłości do redukcji liczby typów samolotów bojowych z siedmiu do czterech. Obecnie na wyposażeniu USAF znajdują się następujące typy samolotów myśliwskich, wielozadaniowych i szturmowych: F-35A Lightning II, F-22A Raptor, F-16C/D Fighting Falcon, F-15C/D Eagle, F-15E Strike Eagle, F-15EX Eagle II i A-10C Thunderbolt II. W przyszłości flota miałaby zostać ujednolicona do czterech typów: F-35A Lightning II, F-15EX Eagle II, F-16C/D Fighting Falcon i samolotu 6. generacji NGAD.
Co ciekawe, samoloty F-22A Raptor miały pierwotnie służyć do lat 2040., ale już w 2010 pojawiły się głosy, że realnie proces stopniowego wycofywania rozpocznie się w 2025.
Dodatkowo, USAF nakłaniały Kongres, aby ten zgodził się na rozpoczęcie wycofywania F-22A i E-3 JSTARS już w bieżącym roku fiskalnym, w celu uzyskania oszczędności – bezskutecznie. Ogólnie patrząc, pomimo znacznej dysproporcji w zakresie liczby wycofywanych statków powietrznych względem nowo zamawianych, zauważalny jest trend wymiany starej generacji, która stopniowo nie będzie mogła sprostać wyzwaniom pola walki, na nową i dalsze finansowanie programów rozwojowych platform przyszłości. Zwłaszcza, że niektóre typy statków powietrznych, jak wspomniany E-3 trzeba już kanibalizować, aby zachować minimalne zdolności operacyjne redukowanej floty (podobnie jak wcześniej B-1B Lancer).
Do redukcji względem wcześniejszych planów należy uwzględnić brak zamówień na przyszły rok śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa Sikorsky HH-60W Jolly Green II (w miejsce wycofywanych HH-60G Pavehawk). USAF tłumaczy, że uzupełnienie odpowiednich zdolności operacyjnych zapewnią inne rodzaje sił zbrojnych.
Wyraźną nowością jest decyzja o nie modernizowaniu napędu samolotów rodziny F-35 Lightning II i pozostawienie silników rodziny Pratt & Whtitney F135 – tłumaczone jest to względami budżetowymi. Niemniej, doświadczenia z programu AETP (Adaptive Engine Transition Program) zostaną wykorzystane w programie NGAP.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.