Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi portugalski C-390 Millenium już w kraju

Brazylijska spółka Embraer przekazała wojskom lotniczym Portugalii drugi z pięciu zamówionych średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.

W środę, 26 czerwca 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o przekazaniu wojskom lotniczym Portugalii (Força Aérea Portuguesa) drugiego z pięciu zamówionych średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium (opcjonalnie sześć) (Rozmowy Embraer-Rheinmetall o budowie centrum szkolenia C-390 w Europie).

Zdjęcia: Embraer

Uroczystość odbyła się w zakładzie produkującym samoloty tego typu w Gavião Peixoto w stanie São Paulo. Co ciekawe, samolot już otrzymał wyposażenie pokładowe i specjalny sprzęt komunikacyjny standardów NATO (Embraer C-390 Millenium do zadań specjalnych).

Druga dostawa KC-390 Millennium dla portugalskich sił powietrznych to kolejny ważny krok w procesie internacjonalizacji naszego samolotu, który zwiększa jego rozpoznawalność na rynku, szczególnie wśród krajów NATO. Portugalskie Siły Powietrzne są długoterminowym partnerem Embraera i wspierają nas strategicznie od początku programu. Będziemy nadal współpracować, aby rozwijać nasze partnerstwo w nadchodzących latach – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.

Wraz z dostawą drugiego samolotu przyspieszymy integrację tej wyjątkowej zdolności w portugalskich siłach powietrznych, co pozwoli nam zwiększyć liczbę misji operacyjnych i przygotować dodatkowych członków załogi i techników na nadchodzącą przyszłość. Biorąc pod uwagę wyniki osiągnięte już w przypadku pierwszego samolotu, jasne jest, że w przypadku drugiego samolotu portugalskie KC-390 będą latać po całym świecie, udowadniając swoje możliwości, wszechstronność i dostępność oraz zapewniając wartość dodaną misji dla Portugalii, partnerów i sojuszy – powiedział gen. pil. João Cartaxo Alves, szef sztabu portugalskich wojsk lotniczych.

Pierwszy egzemplarz został przekazany zamawiającemu w lutym 2023, a następnie w październiku tego samego roku przebazowany do portugalskiej 11. bazy lotniczej Beja w dystrykcie o tej samej nazwie, w regionie Alentejo, gdzie w maju sformowano 506. Eskadrę Rinocerontes. Do kwietnia br. wylatał on 500 godzin, transportując m.in. śmigłowce UH-60 Black Hawk do kraju.

Samoloty zostały zamówione 11 lipca 2019 przez Ministerstwo Obrony Portugalii z dostawami w latach 2023-2027. Pakiet obejmował również symulator treningowy oraz wsparcie logistyczne przez okres 12 lat i został wyceniony na 827 mln EUR (wówczas 3,53 mld zł).

List intencyjny z ws. zakupu brazylijskich samolotów został podpisany we wrześniu 2010. W 2011 portugalska spółka OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal została włączona do łańcucha poddostawców Embraer Defense & Security. Ministerstwo Obrony Portugalii zadeklarowało zakup wyżej wymienionej liczby samolotów w lipcu 2017. Jak informowano wówczas, partnerstwo przemysłowe pomiędzy Portugalią a Embraer ma przyczynić się do rozwoju lokalnego przemysłu lotniczego, generującego ponad 300 mln EUR (1,28 mld zł) eksportu rocznie i tysiące miejsc pracy dla wykwalifikowanych specjalistów.

KC-390 zastąpią 5 samolotów Lockheed C-130H/C-130H-30 Hercules, użytkowanych przez 501. Eskadrę Bisontes w 6. bazie lotniczej w Montijo w dystrykcie Setúbal. Zadaniem utworzonej w 1977 eskadry jest prowadzenie operacji transportowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych.

Jak dotąd, poza Portugalią, na zakup C-390 Millenium zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Węgry (2 zamówione, w tym jeden oblatany), Królestwo Niderlandów (5 zamówionych), Austria (4 zamówione), Czechy (2 zamówione) i Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.

Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej były natomiast oferowane Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, wspomnianym Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

AKTUALIZACJA

Zgodnie z komunikatem prasowym dowództwa wojsk lotniczych Portugalii, rzeczony samolot o numerze taktycznym 26902 wylądował w kraju w piątek, 28 czerwca o godz. 11.30 czasu lokalnego, wykonując międzylądowania Recife i Porto Santo.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X