We wtorek, 16 października, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej wybrało ofertę ze średnimi, odrzutowymi samolotami transportowymi C-390 Millenium. Teraz obie strony rozpoczną szczegółowe negocjacje cenowe dotyczące pozyskania dwóch egzemplarzy.
Jak dodaje ministerstwo obrony Czech w oddzielnym komunikacie prasowym, decyzja o rozpoczęciu negocjacji w sprawie ewentualnego nabycia tych samolotów opiera się na badaniach rynkowych i analizach resortu obrony, które określiło samolot jako najbardziej idealne rozwiązanie do spełnienia wymagań jednostek armii czeskiej.
Nieoficjalnie, rząd w Pradze miał odrzucić kontrpropozycję europejskiej spółki Airbus Defence and Space z A400M-180 Atlas. Nowe samoloty mają służyć do transportu lotniczego, wsparcia operacji desantowych, zaopatrzenia, ewakuacji medycznej, pomocy humanitarnej, tankowania w powietrzu innych samolotów i gaszenia pożarów.
Jesteśmy zaszczyceni, że Ministerstwo Obrony Czech i Siły Zbrojne wybrały nas do rozpoczęcia negocjacji w sprawie tego znaczącego zakupu i jesteśmy gotowi dostarczyć Republice Czeskiej najbardziej zaawansowany średni samolot transportowy dostępny na rynku, powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security. C-390 Millennium przyciąga uwagę kilku krajów na całym świecie ze względu na niezrównane połączenie wysokiej wydajności i elastyczności operacyjnej z niskimi kosztami operacyjnymi.
Szczególnym krokiem było rozpoczęcie negocjacji w celu osiągnięcia najniższej możliwej ceny, a jednocześnie możliwie najkrótszej daty dostawy. Jednocześnie cieszę się, że czeska firma AERO Vodochody AEROSPACE od kilku lat zajmuje się produkcją komponentów do samolotów Embraer C-390 – powiedziała minister obrony Jana Černochová. Ministerstwo Obrony od dawna stara się zaangażować czeski przemysł obronny we wszystkie strategiczne projekty. Wsparcie dla przemysłu krajowego jest jednym z interesów bezpieczeństwa Republiki Czeskiej, a jednocześnie odpowiada nowej strategii obrony Republiki Czeskiej. Dobre zabezpieczenie armii zapewni nam silną i niezawodną obronę. Chcemy, aby nie tylko wojsko, ale także nasi obywatele korzystali z kontraktów wojskowych – na przykład właśnie poprzez zwiększenie miejsc pracy – dodała.
Rozpoczęte negocjacje dotyczące potencjalnego podpisania umowy w sprawie nabycia dwóch statków powietrznych i powiązanego pakietu wsparcia eksploatacji, które obejmuje kompletne rozwiązanie szkoleniowe dla pilotów, load masterów i techników, części zamienne oraz solidny plan rozpoczęcia eksploatacji z lokalnym wsparciem przemysłu i obecnością personel Embraera w kraju przez początkowy okres.
Czechy były zainteresowane nowymi brazylijskimi samolotami transportowymi od dekady, podpisując list intencyjny w kwietniu 2013. Na jego mocy, jak wspomniała czeska minister obrony, spółka AERO Vodochody AEROSPACE weszła do łańcucha dostaw Embraera w programie C-390 Millenium.
Po tej decyzji Republika Czeska stanie się szóstym użytkownikiem C-390 Millenium, w tym czwartym w NATO w Europie, po Brazylii (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalii (1 z 5), Węgrzech (2 zamówione), Królestwie Niderlandów (5 zamówionych) i Austrii (4 zamówione). Obecnie są one oferowane w Indiach w programie MTA (Medium Transport Aircraft),który zakłada zakup nawet od 40 do 80 egzemplarzy (Trzy oferty na średnie samoloty transportowe dla Indii).
Embraer ocenia, że istnieje zapotrzebowanie na te samoloty na rynku włoskim, boliwijskim, szwedzkim i chorwackim. Wcześniej był natomiast oferowany Grecji, Chile, Kolumbii, Argentynie, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Peru, Nowej Zelandii, Kanadzie czy Polsce (w ramach obecnie zamrożonego programu Drop), a na rynku cywilnym, także bez sukcesu, m.in. brazylijskiej poczcie (Correios do Brasil).
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
W czeskich wojskach lotniczych (Vzdušné síly), C-390 uzupełnią sześć średnich Airbus C295 (w tym dwa zmodernizowane C295MW) i cztery lekkie Turbolet L 410 UVP E-20. Ponadto, czeski potencjał transportowy, ale i zdolności tankowania w locie zostaną wzmocnione przez samoloty Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport). 24 października 2019 Czechy dołączyły do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) i wspólnie z Belgią, Królestwem Niderlandów, Luksemburgiem, Niemcami i Norwegią będą eksploatować dziewięć samolotów tego typu. Czeskich wojskom lotniczym będzie przysługiwać 100 godzin nalotu rocznie (Czechy w programie NATO MMF).
#NEWS |Czech Republic selects the #Embraer #C390 #Millennium as its next medium military transport aircraft. Read full news: https://t.co/H9vNu7p8eV #EmbraerStories #WeAreEmbraer pic.twitter.com/BTJFY81iWQ
— Embraer (@embraer) October 17, 2023
Zahájili jsme předběžná jednání s 🇧🇷 společností @Embraer o pořízení vojenských středních transportních ✈️ C-390 Millenium.
Tím dojde k podstatnému navýšení schopností @armadacr v oblasti vzdušné přepravy materiálu, těžké vojenské techniky, ale i osob.
👉https://t.co/KGpSdR1kDB pic.twitter.com/BBhOltcjNM
— Ministerstvo obrany (@ObranaTweetuje) October 17, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.