Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy francuski patrolowiec dla Ukrainy zwodowany

We francuskiej stoczni Les Sables d’Olonne spółki OCEA zwodowano pierwszą z dwudziestu łodzi patrolowych FPB 98 Mk.I, przeznaczonych dla Państwowej Służby Granicznej Ukrainy.

9 grudnia br. we francuskiej stoczni Les Sables d’Olonne spółki OCEA zwodowano pierwszą z dwudziestu łodzi patrolowych FPB 98 Mk.I, przeznaczonych dla Gwardii Morskiej Państwowej Służby Granicznej Ukrainy (Derżhawna Prykordonna Slużba Ukrajiny, DPSU) o nazwie własnej BG 201. Jednostki zostały zamówione przez ministerstwo spraw wewnętrznych Ukrainy, 16 listopada 2019, za równowartość 136,5 mln EUR (640 mln zł), zaś umowa produkcyjna została podpisana 9 lipca 2020. Co ciekawe, pięć łodzi zostanie zbudowanych na Ukrainie, na licencji, w stoczni Nibułon z Mikołajewa (Francuskie patrolowce dla Ukrainy).

We francuskiej stoczni Les Sables d’Olonne spółki OCEA zwodowano pierwszą z dwudziestu łodzi patrolowych FPB 98 Mk.I, przeznaczonych dla Państwowej Służbie Granicznej Ukrainy / Zdjęcie: DPSU

W wydarzeniu wziął udział Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Ukrainy we Francji Wadim Omełczenko, dyrektor generalny OSEA Roland Joassar, członkowie kierownictwa i zarządu spółki OSEA, a także przedstawiciele grupy roboczej Państwowej Straży Granicznej, wyznaczonej do nadzorowania budowy łodzi (Kutry patrolowe Island dla Ukrainy, Łodzie patrolowe Mark IV dla Ukrainy).

Po wodowaniu technicznym BG 201 rozpoczęto dalsze doposażanie, regulację, instalację oraz przygotowywanie wyposażenia jednostki do testów cumowania na uwięzi, które zrealizowano następnego dnia. Na wiosnę przyszłego roku po testach morskich, które zakończą się w styczniu, jednostka trafi na Ukrainę (prawdopodobnie pod koniec marca 2022). Wcześniej, do Francji trafi pierwsza grupa funkcjonariuszy DPSU na szkolenia, którzy będą stanowić pierwszą załogę łodzi FPB 98 Mk.I (Ukraina rozszerza współpracę morską z Wielką Brytanią).

Łódź patrolowa FPB 98 Mk.I ma 32 m długości, załoga liczy 13 członków z możliwością zaokrętowania jeszcze jednej osoby. Osiąga prędkość 35 w., a zasięg do 1200 mil morskich przy prędkości 12 w. Wyposażone stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym i półsztywna łódź obserwacyjna. Ukraina będzie trzecim użytkownikiem FPB 98 Mk.I – jak dotąd wyeksportowano je do Nigerii i Surinamu.

O planach zakupu francuskich patrolowców po raz pierwszy poinformowano 29 grudnia 2018. Według ówczesnego szefa MSW Arsena Awakowa, 80% floty Gwardii Morskiej jest przestarzała i wymaga ciągłych napraw. Obecnie są wykorzystywane ponad 30-letnie łodzie patrolowe typu Żuk zmodernizowanego projektu 1400M Grif. Piętnaście jednostek stacjonuje w Odessie w ramach 18. Brygady Łodzi Patrolowych.

Wcześniej Gwardia Morska miała do dyspozycji siedem starszych jednostek projektu 1400/1400A Gurzuf w ramach 5. Brygady Łodzi Patrolowych w Bałakławie (część Sewastopolu), ale zostały one zajęte przez Rosjan wraz z półwyspem krymskim, a trzy z nich zniszczone podczas walk o Mariupol w 2014. Razem z mniejszymi jednostkami, Rosja zajęła łącznie 19 jednostek pływających Gwardii Morskiej.

Wcześniej planowano zastąpienie łodzi 1400M Grif przez nowe jednostki projektu 58130MP Orłan. Z ośmiu planowanych łodzi zbudowano i zwodowano prototypową w stoczni OAO Fieodosijskaja Sudostroitielnaja Kompanija Morie na Krymie w październiku 2012. Jednostka została przeniesiona do Odessy, a plany budowy pozostałych przerwała aneksja półwyspu przez Rosję w marcu 2013. W stoczni budowano także większą łódź projektu 58160 Korał, lecz los projektu pozostaje nieznany.

Źródło: DPSU
Źródło: DPSU

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X