Przejdź do serwisu tematycznego

Kanada odbiera CE-145C Vigilance

Królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (RCAF) odebrały pierwszy z trzech samolotów rozpoznawczych Beechcraft CE-145C Vigilance, zabudowanych na płatowcu King Air 350ER i przeznaczonych dla Dowództwa Operacji Specjalnych (CANSOFCOM).

W sobotę, 24 lutego, służba prasowa królewskich sił zbrojnych Kanady (Canadian Armed Forces, CAF) poinformowała w mediach społecznościowych, że królewskie wojska lotnicze (Royal Canadian Air Force, RCAF) odebrały pierwszy z trzech samolotów rozpoznawczych Beechcraft CE-145C Vigilance, zabudowanych na płatowcu King Air 350ER i przeznaczonych dla Dowództwa Operacji Specjalnych (Canadian Special Operations Forces Command, CANSOFCOM). Samolot dostarczono 23 lutego, czyli Narodowym Dniu Lotnictwa (National Aviation Day).

Zdjęcie: CAF

W lipcu 2018 CANFOSCOM informowało o uruchomieniu programu o kryptonimie MAISR (Manned Airborne Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), który miał na celu pozyskanie załogowych samolotów do prowadzenia zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Kanada zamówiła bezzałogowce MQ-9B SkyGuardiann).

4 października 2018 Kanada otrzymała zgodę na zakup trzech samolotów Beechcraft King Air 350ER, trzech głowic optoelektronicznych Wescam MX-15D, trzech układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-47B(V)2 MWS, trzy zestawów wyrzutników flar i dipoli AN/ALE-47 CMDS, trzech zestawów nadawczo-odbiorczych Vortec Dual RF Ku LOS, trzech modułów szyfrowanej łączności KGV-135A (COMSEC), dwóch zestawów do testowania transponderów APM-424(V)5, pięciu komputerów misji z aplikacjami kryptograficznymi KIV-77 Mode 4/5 dla systemów identyfikacji swój-obcy IFF, trzech cyfrowych transponderów klasy cywilnej i wojskowej AN/APX-119, sześć wielomodowych zestawów nadawczo-odbiorczych głosu i danych ARC-210, trzech szyfratorów sieciowych typu 1 Inline KG-250X z certyfikatem NSA, dane techniczne, sprzęt do misji, sprzęt komunikacyjny i nawigacyjny, narzędzia specjalne i sprzęt testowy, sprzęt obsługi naziemnej, części zamienne do płatowca i silników, publikacje, pomoc techniczna, naprawy i zwroty, szkolenia i transport samolotów oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Całkowity szacunkowy koszt programu to 300 mln USD (1,19 mld zł).

Umowa z rządem USA została sfinalizowana w kwietniu 2019 i miała łączną wartość 247 mln CAD (726,25 mln zł). W grudniu 2019 spółce Textron Aviation przyznano kontrakt za pośrednictwem programu FMS (Foreign Military Sales) o wartości 37,2 mln USD (147,84 mln zł) na dostawę trzech samolotów Beechcraft King Air 350ER.

W listopadzie 2020 roku Departament Obrony Narodowej Kanady przyznał spółce L3Harris Technologies kontrakt o nieujawnionej wartości na modyfikację trzech samolotów King Air 350ER do konfiguracji CE-145C Vigilance. Dwa pozostałe samoloty nadal znajdują się w L3Harris Technologies w Waco w stanie Teksas w celu realizacji prac integracyjnych i nałożenia powłok malarskich użytkownika.

Samoloty zostały wyposażone w większości niejawne zaawansowane systemy optoelektryczne klasy ISR i wyposażenie do szyfrowanej łączności. CE-145C Vigilance mają zapewnić zdolności do szybkiego wsparcia operacji sił specjalnych w zakresie zapewnienie większej świadomości sytuacyjnej na obszarze działań tychże.

Trzy samoloty King Air 350ER zostały w tym celu zarejestrowane w Textron Aviation w Redstone Arsenal i mają następujące numery konstrukcyjne: FL-1218 (N1218H), FL-1228 (N1228C) i FL-1233 (N1233K).

Nie wiadomo jeszcze, która jednostka CANSOFCOM będzie obsługiwać CE-145C, ale pierwszy samolot został dostarczony do bazy lotniczej CFB Trenton w Ontario.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X