Przejdź do serwisu tematycznego

Czwarty AW101 w Polsce

Wczoraj do Polski z Wielkiej Brytanii przyleciał czwarty i jednocześnie ostatni z zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich Leonardo AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W czwartek, 28 grudnia, do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Lublinie z brytyjskiego Yeovil przyleciał czwarty i jednocześnie ostatni z zamówionych śmigłowców wielozadaniowych morskich Leonardo AW101 (tymczasowo o brytyjskim nr rejestracyjnym ZR285) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. Karola Trzaski-Durskiego (BLMW). Jako pierwszy poinformował o tym fotograf lotniczy i dziennikarz Zespołu Badań i Analiz Militarnych (ZBiAM) Paweł Bondaryk na swoim profilu na portalu społecznościowym X.

Przypomnijmy, że pierwsze trzy śmigłowce trafiły do Polski odpowiednio: 7 sierpnia, 16 sierpnia9 listopada.

17 sierpnia rozpoczęto testy AW101 w Wojsku Polskim. Wcześniej, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik w sprawie pozyskania kolejnych 22 AW101, ale tym razem dla Wojsk Aeromobilnych (Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego).

Z kolei 8 grudnia, w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie procesu przyjęcia do eksploatacji w Gdyńskiej BLMW omawianych wiropłatów (AW101 weszły do służby w Marynarce Wojennej RP).

AW101 dla Marynarki Wojennej

Zdjęcie z uroczystości wprowadzenia śmigłowców AW101 do służby / Zdjęcie: BLMW

Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.

Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.

6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany był montaż końcowy tych śmigłowców.

Na koniec warto dodać, że jeśli chodzi o drugą obecnie realizowaną umowę z PZL-Świdnik dotyczącą dostaw wiropłatów do Wojska Polskiego, to 30 października, na terenie 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, ówczesny minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uczestniczył w przekazaniu pierwszych dwóch z 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych. Kolejny egzemplarz dotarł 15 grudnia br. (Trzeci AW149 w Wojsku Polskim, Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X