Podczas XXVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2020 w Kielcach, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) zaprezentowało m.in. pierwszy egzemplarz zmodyfikowanej samobieżnej 152-mm armatohaubicy wz. 77 Dana-M, która trafiła do 12. Brygady Zmechanizowanej im. gen. broni Józefa Hallera (MSPO2020: Wojsko pokazało Leoparda 2PL i T-72M1R, 2020-09-09).

Zgodnie z informacjami z MSPO 2020, zmodyfikowana samobieżna 152-mm armatohaubicy wz. 77 Dana-M ma 11 370 mm długości, 3090 mm szerokości, 3530 mm wysokości (z wieżą) i 30 t masy bojowej (wzrost o 750 kg). Pojazd osiąga prędkość do 90 km/h i zasięg 600 km. Przy stosowaniu obecnej amunicji zasięg rażenia wynosi 20 km, a szybkostrzelność do 4 strz./min. Obsługa działa to 5 żołnierzy / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Zgodnie z informacjami z MSPO 2020, zmodyfikowana samobieżna 152-mm armatohaubicy wz. 77 Dana-M ma 11 370 mm długości, 3090 mm szerokości, 3530 mm wysokości (z wieżą) i 30 t masy bojowej (wzrost o 750 kg). Pojazd osiąga prędkość do 90 km/h i zasięg 600 km. Przy stosowaniu obecnej amunicji zasięg rażenia wynosi 20 km, a szybkostrzelność do 4 strz./min. Obsługa działa to 5 żołnierzy / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

 

Decyzja o modyfikacji opracowanych w b. Czechosłowacji kołowych dział, które znajdują się w liczbie 111 egzemplarzy na wyposażeniu pięciu dywizjonów artylerii samobieżnej i pododdziałów szkolnych Wojsk Rakietowych i Artylerii Wojsk Lądowych (WRiA WL), zapadła w 2018. Zakres modyfikacji przygotowali partnerzy z czeskiej spółki Excalibur Army (oznaczenie zakładowe Dana M2; ujawniona na początku sierpnia 2018), dostosowując go do wymogów operacyjnych Wojska Polskiego i wydłużając resursy techniczne nawet o 25 lat, przed planowanym wprowadzeniem następców, czyli 155-mm kołowych ahs Kryl (MON o postępach przy ahs Kryl, 2020-05-28).

Ostateczny zakres wymogów ustalił w połowie ub. r. Zarząd WRiA WL DG RSZ, a jeszcze w lipcu 4. Regionalna Baza Logistyczna (4. RBLog.) zleciła Wojskowym Zakładom Uzbrojenia (WZU) z Grudziądza naprawę główną i modyfikację pierwszego działa. Podwykonawcą umowy była spółka EG Polska z Katowic. 9 listopada 2019, podczas konferencji związanej ze świętem WRiA WL, WZU zaprezentowały zmodyfikowane działo. Do końca roku przeszło ono pozytywnie badania typu.

Najbardziej widoczną zmianą było zastosowanie opancerzonej kabiny z poziomem ochrony balistycznej 1 wg STANAG 4569A.  Aby to osiągnąć użyto czterech szyb ze szkła pancernego. Pole widzenia kierowcy zwiększyły również dwie kamery boczne i jedna tylna z oświetleniem LED. Załoga ma do dyspozycji nowe siedzenia, układ klimatyzacji, ogrzewania i flitrowentylacji.

Danę-M napędza zmodyfikowany silnik wysokoprężny Tatra T3-930.52M o mocy 360 KM z turbosprężarką Holset HX50, chłodnicą typu intercooler, 5-przekładniową skrzynią biegów Tatra 10 TS 130 i sprzęgłem Sachs 430 (zastąpiono silnik T3-930.52 o mocy 345 KM). Wprowadzono również modyfikacje w układach dolotowym i wydechowym, systemie chłodzenia i kontroli przeciążenia.