21 września europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że została wybrana przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA (European Space Agency) w programie zobrazowania topografii lodu polarnego i śniegu o kryptonimie CRISTAL w ramach inicjatywy Copernicus. Na potrzeby misji, która rozpocznie się w 2027 zostaną zbudowane dwa satelity o wartości 300 mln EUR (1,34 mld zł) (Airbus wesprze H135 agencji NASA, 2020-09-18).

Warto zauważyć, że Airbus Defence and Space jest odpowiedzialna za pojazd kosmiczny lub ładunek w trzech z sześciu misji obserwacji Ziemi i środowiska Copernicus nowej generacji: LSTM, CRISTAL i Rose-Loraz oraz dostarcza ważny sprzęt dla wszystkich sześciu misji obserwacyjnych / Grafika: Airbus Defence and Space

Warto zauważyć, że Airbus Defence and Space jest odpowiedzialna za pojazd kosmiczny lub ładunek w trzech z sześciu misji obserwacji Ziemi i środowiska Copernicus nowej generacji: LSTM, CRISTAL i Rose-Loraz oraz dostarcza ważny sprzęt dla wszystkich sześciu misji obserwacyjnych / Grafika: Airbus Defence and Space

Dzięki zaawansowanym wysokościomierzom wieloczęstotliwościowym, satelity programu CRISTAL będą mierzyć grubość lodu morskiego i wysokość lądolodu w ramach długoterminowych pomiarów radarowych. Zebrane przez nie dane będą wspierać operacje morskie na akwenach polarnych i przyczynią się do lepszego zrozumienia procesów klimatycznych. Efekty misji CRISTAL będą również przydatne w odniesieniu do wód przybrzeżnych i śródlądowych oraz obserwacji topografii oceanów. Jest to jedna z sześciu nowych misji, których celem jest rozszerzenie obecnych możliwości komponentu kosmicznego programu Copernicus (Airbus zbuduje satelitę nowej generacji Thuraya, 2020-09-02). 

Oba satelity programu CRISTAL zostaną wyposażone w sześć stałych i dwa rozkładane panele słoneczne o łącznej powierzchni 18,6 m kw. Zostaną umieszczone na wysokości 760 km nad powierzchnią Ziemi. Wbudowana pamięć pozwoli na przechowywanie 4 terabitów danych przez planowany czas misji wynoszący 7,5 roku (Airbus testuje radar Sentinela-1C, 2020-08-12).

Zakłady Airbus Defence and Space w niemieckim Friedrichshafen (Niemcy) staną na czele konsorcjum przemysłowego z udziałem spółek z 19 państw, które zrealizują projekt. Wśród nich będzie włoska spółka Thales Alenia Space, która dostarczy interferometryczny wysokościomierz radiolokacyjny IRIS. Statki kosmiczne o masie 1,7 tony powstaną w oparciu o sprawdzoną, solidną konstrukcję Airbusa, znaną z satelitów Sentinel-6 i CryoSat (Airbus Sentinel-6 gotowy do wystrzelenia, 2020-09-17). 

Jean-Marc Nasr, dyrektor ds. systemów kosmicznych w spółce Airbus Defence and Space powiedział, że ponieważ 1/10 powierzchni Ziemi jest stale pokryta pokrywami lodowymi lub lodowcami, kriosfera jest ważnym regulatorem globalnego klimatu. Dane ze zbudowanego przez Airbusa poprzednika CRISTAL, satelity CryoSat, wykazały, że topnienie lodu na Antarktydzie podniosło globalny poziom mórz o 7,6 mm od 1992, przy czym 2/5 tego wzrostu (3 mm) nastąpiło w ciągu ostatnich pięciu lat. CRISTAL będzie kontynuować te istotne pomiary, stanowiące dla naukowców kluczowy wskaźnik zmiany klimatu (Airbus zbuduje Skynet 6A, 2020-07-21). 

Obecnie realizowany program w zakresie badań kriosfery, CryoSat rozpoczęto pierwotnie piętnaście lat temu, ale wyniesienie w kosmos satelity CryoSat-1, co miało nastąpić 8 października 2005, nie powiodło się – drugi stopień rakiety nośnej Rokot, wystrzelonej z rosyjskiego kosmodromu Plesieck, miał awarię i człon Briz-KM z ładunkiem nie mógł osiągnąć wymaganej orbity. 8 kwietnia 2010 jego następca, CryoSat-2, został poprawnie wyniesiony na orbitę za pomocą rakiety nośnej Dniepr (cywilnej wersji międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego R-36M2 Wojewoda) z kosmodromu Bajkonur (ze stanowiska 109/95). Misja była planowana pierwotnie na trzy lata, ale jest kontynuowana do dnia dzisiejszego i zostanie zakończona wraz z rozpoczęciem misji CRISTAL (Wydłużenie eksploatacji rosyjskich ICBM, 2018-11-23).