16 września europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że pierwszy z dwóch satelitów oceanograficznych Sentinel-6, noszący nazwę Michael Freilich, jest przygotowywany do startu w Centrum Zintegrowanych Technologii w niemieckim Friedrichshafen (Airbus zbuduje satelitę nowej generacji Thuraya, 2020-09-02).

Sentinel-6 po rozłożeniu będzie mieć 5,13 m długości, 4,17 m szerokości i 2,35 m wysokości. Jego masa całkowita wyniesie 1440 kg. Średnie zużycie prądu oblicza się na 891 W. Satelita będzie przesyłał na Ziemię 1200 gigabitów danych na dobę, a na jego pokładzie będzie można zgromadzić naraz 496 gigabitów.

Sentinel-6 po rozłożeniu będzie mieć 5,13 m długości, 4,17 m szerokości i 2,35 m wysokości. Jego masa całkowita wyniesie 1440 kg. Średnie zużycie prądu oblicza się na 891 W. Satelita będzie przesyłał na Ziemię 1200 gigabitów danych na dobę, a na jego pokładzie będzie można zgromadzić naraz 496 gigabitów.

W przyszłym tygodniu urządzenie zostanie przetransportowane na pokładzie samolotu transportowego do amerykańskiej bazy lotniczej Vandenberg w Kalifornii, 10 listopada wystrzelone w Kosmos za pomocą rakiety Falcon-9, Atlas-4 lub Antares. Pierwotnie zakładano, że do wystrzelenia Michael Freilich dojdzie w drugim kwartale br.. Plany te zostały jednak pokrzyżowane przez pandemię wirusa COVID-19 (Airbus testuje radar Sentinela-1C, 2020-08-12). 

Sentinel-6 przeznaczony jest do wykonywania bardzo precyzyjnych pomiarów powierzchni oceanów w ramach programu obserwacji Ziemi, Copernicus. Zbierane dane mają posłużyć do sporządzania map akwenów. Każdy taki cykl ma być powtarzany co 10 dni. Przedsięwzięcie jest finansowane przez Unię Europejską i realizowane przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA, European Space Agency) (Airbus zbuduje Skynet 6A, 2020-07-21). 

Misja Michael Freilich ma potrwać do 7 lat. W tym czasie satelita ma dokumentować i analizować zmiany wysokości powierzchni oceanów i mórz oraz obserwować prądy oceaniczne. Dokładne obserwacje zapewnią wgląd w globalny stan oceanów, prędkość wiatrów wiejących nad ich powierzchnią oraz prędkość i kierunek oceanicznych prądów i akumulację ciepła w globalnych akwenach. Pomiary są niezbędne do modelowania stanu oceanów i monitorowania oraz przewidywania wzrostu poziomu mórz (Airbus rozszerza konstelację SpaceDataHighway, 2020-07-17). 

Ponadto Michael Freilich i drugi satelita Sentinel-6 będą prowadziły pomiary stanu dużych rzek i jezior w celu wsparcia zastosowań związanych z prowadzeniem gospodarki wodnej. Rezultaty ich pracy umożliwią rządom i instytucjom skuteczną ochronę regionów przybrzeżnych. Zebrane dane przydadzą się nie tylko dla organizacjom ratowniczym, ale także władzom zajmującym się urbanistyką, zabezpieczaniem budynków czy budową wałów powodziowych. Poziom mórz na świecie podnosi się obecnie średnio o 3,3 milimetra rocznie w wyniku globalnego ocieplenia i może to mieć dramatyczne konsekwencje dla państw o gęsto zaludnionych obszarach przybrzeżnych (Pięć lat Sentinela-2A na orbicie, 2020-06-24).

Pierwszy z dwóch satelitów oceanograficznych Sentinel-6 o nazwie własnej Michael Freilich jest przygotowywany do startu w Centrum Zintegrowanych Technologii w niemieckim Friedrichshafen. / Grafika i zdjęcie: Airbus Defence and Space

Pierwszy z dwóch satelitów oceanograficznych Sentinel-6 o nazwie własnej Michael Freilich jest przygotowywany do startu w Centrum Zintegrowanych Technologii w niemieckim Friedrichshafen. / Grafika i zdjęcie: Airbus Defence and Space

Satelity Sentinel-6 zostały opracowane przez ESA, amerykańską agencję kosmiczną NASA, Europejską Organizację Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych EUMETSAT oraz amerykańską Narodową Służbę Oceaniczną i Atmosferyczną NOAA, przy wsparciu francuskiego Państwowego Ośrodka Badań Kosmicznych CNES. 

Każdy satelita Sentinel-6 ma masę ok. 1,5 tony. Jest wyposażony w wysokościomierz radarowy Poseidon-4, mierzący czas potrzebny na dotarcie impulsów radarowych do powierzchni wody i ich powrót do satelity. Wśród instrumentów zabudowanych na satelicie jest też zbudowany przez NASA Jet Propulsion Laboratory zaawansowany radiometr mikrofalowy AMR-C, który określi ilość pary wodnej w atmosferze (parametr wpływający na prędkość impulsów radarowych wysyłanych przez wysokościomierz). 

Dane są odbierane za pomocą odbiornika dopplerowskiego Doris i odbiornika GPS (w tym GNSS-ROT), a nawigacja jest wspomagana urządzeniem śledzącym położenie gwiazd. Satelitę wyposażono też w antenę laserowego systemu zwierciadeł LRA (Laser Retroreflector Array) do pomiaru odległości na orbicie 

Począwszy od satelity Michael Freilich, który znajdzie się na orbicie w listopadzie br. na wysokości średniej około 1336 km, Sentinele-6 będą wykonywać pomiary oceaniczne, kontynuując zadanie rozpoczęte w 1992. Oczekuje się, że drugi satelita zostanie wyniesiony w przestrzeń kosmiczną w 2025. 

Pierwszy z satelitów Sentinel-6 nosi imię Michaela H. Freilicha, który przez wiele lat kierował pracami NASA w dziedzinie nauk o Ziemi. Niestety, Freilich zmarł w sierpniu br.