15 lipca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zakończeniu rozruchu satelity EDRS-C z ładunkiem HYLAS-3 (COSPAR 2019-049A) Europejskiego Systemu Transmisji Danych (European Data Relay System). Sateita ma zwiększyć możliwości systemu SpaceDataHighway tzw. kosmicznej infostrady. Urządzenie jest gotowe do rozpoczęcia świadczenia usług.

Kosmiczna infostrada, SpaceDataHighway, pozwala na bezpieczne przesyłanie danych z prędkością 1,8 Gbit/s w czasie prawie rzeczywistym z kosmosu na Ziemię. Uruchomienie satelity EDRS-C pozwoli na podwojenie tych wartości / Grafika: Airbus Defence and Space

Kosmiczna infostrada, SpaceDataHighway, pozwala na bezpieczne przesyłanie danych z prędkością 1,8 Gbit/s w czasie prawie rzeczywistym z kosmosu na Ziemię. Uruchomienie satelity EDRS-C pozwoli na podwojenie tych wartości / Grafika: Airbus Defence and Space

 

EDRS-C został wystrzelony w kosmos 6 sierpnia 2019 o godz. 19.30 czasu uniwersalnego za pomocą ciężkiej rakiety nośnej Arianespace Ariane 5 podczas misji VA-249 z Gujańskiego Centrum Kosmicznego CSG w Kourou w Gujanie Francuskiej. Po osiągnięciu zaplanowanej orbity geostacjonarnej (31 stopni Wschód), przeprowadzono testy i nawiązano łaczność laserową z satelitami obserwacyjnymi Sentinel Earth programu Copernicus. EDRS-C podwaja pojemność transmisji, a konstelacja może teraz przekazywać dane z pary satelitów obserwacyjnych jednocześnie. Zwiększa to zaangażowanie Airbusa w obsługę programu Copernicus, a także przyszłych misji Sentinel (Pięć lat Sentinela-2A na orbicie, 2020-06-24).

Do 2030 z łączy danych o bardzo dużej przepustowości SpaceDataHighway powinno korzystać około 15 satelitów. Od 2021 z infrastruktury SpaceDataHighway korzystać będzie konstelacja Airbusa Pléiades Neo, złożona z czterech satelitów, która będzie najbardziej zaawansowanym systemem obserwacyjnym Ziemi, o rozdzielczości optycznej 30 cm. Jako integralna część kompleksowej usługi Pleiades Neo, SpaceDataHighway pozwoli na jeszcze większe przyspieszenie czasu reakcji satelitów, zapewniając zadaniowanie ich w czasie rzeczywistym i ściąganie danych obrazowych z bardzo dużą szybkością (Testy satelitów Airbus Pléiade Neo, 2020-02-25).

EDRS-C dołączył do wystrzelonego 29 stycznia 2016 za pomocą rosyjskiej rakiety nośnej Proton-M/Briz-M z kosmodromu Bajkonur satelity EDRS-A (Eutelsat 9B; COSPAR 2016-005A; 9 stopni Wschód), który codziennie przekazuje zobrazowania powierzchni Ziemi, wykonane przez cztery satelity obserwacyjne Sentinel. Od 2017 EDRS-A wykonał ponad 35 000 transmisji laserowych. Udane połączenia pozwoliły przesłać na Ziemię prawie dwa petabajty danych z dostępnością 99,5 procent.

SpaceDataHighway to pierwsza w historii konstelacja satelitów geostacjonarnych służąca do komunikacji laserowej. Reprezentuje przełomową pod względem szybkości transmisji technologię laserową, zapewniającą bezpieczne przesyłanie danych z prędkością 1,8 Gbit/s w czasie prawie rzeczywistym.

Jej satelity mogą łączyć się z satelitami obserwacyjnymi umieszczonymi na niskiej orbicie w odległości do 45 000 km, z bezzałogowymi statkami powietrznymi lub samolotami za pośrednictwem łącza laserowego. Z pozycji na orbicie geostacjonarnej przekazują na Ziemię zgromadzone dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego, na co zwykle potrzeba by kilku godzin. SpaceDataHighway pozwala zatem znacznie zwiększyć liczbę zdjęć i danych wideo przesyłanych przez satelity obserwacyjne. Plan pracy satelitów przekaźnikowych można przeprogramować w dowolnym momencie, operatorom zajmuje to zaledwie kilka minut.