20 września Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyznała kontrakt koncernowi Airbus Space And Defence na opracowanie dwóch projektów badawczych w ramach udziału partnerów europejskich w programie przyszłej kosmicznej stacji załogowej Gateway na orbicie Księżyca.

Koncepcja budowy stacji okołoksieżycowej Gateway zakłada udział największych agencji kosmicznych świata i podział prac nad poszczególnymi komponentami / Grafika: Airbus

Koncepcja budowy stacji okołoksieżycowej Gateway zakłada udział największych agencji kosmicznych świata i podział prac nad poszczególnymi komponentami / Grafika: Airbus

W projekcie Gateway, wcześniej nazywanym Deep Space Gateway (DSG) lub Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G), biorą udział agencje kosmiczne Stanów Zjednoczonych (NASA), Rosji (Roskosmos), Kanady (CSA), Japonii (JAXA) i Europy (ESA). W ramach pierwszego zadania w ciągu następnych 15 miesięcy specjaliści Airbusa mają opracować koncepcję modułu mieszkalno-badawczego o wymiarach ok. 6,5 x 4,5 m i masie ok. 9 t (Seryjne pseudosatelity Zephyr S, 2018-07-20)

Jedna z koncepcji stacji Gateway, proponowana przez Lockheed Martin, zakładała wykorzystanie modułów opartych na koncepcji MPLM (Multi-Purpose Logistics Module), zbudowanych przez Thales Alenia Space w celu zaopatrywania ISS. Amerykański koncern zajmuje się także opracowaniem kapsuły załogowej Orion MPCV / Grafika: Lockheed Martin

Jedna z koncepcji stacji Gateway, proponowana przez Lockheed Martin, zakładała wykorzystanie modułów opartych na koncepcji MPLM (Multi-Purpose Logistics Module), zbudowanych przez Thales Alenia Space w celu zaopatrywania ISS. Amerykański koncern zajmuje się także opracowaniem kapsuły załogowej Orion MPCV / Grafika: Lockheed Martin

Drugi projekt ma doprowadzić do stworzenia koncepcji elementu infrastrukturalnego stacji o nazwie Esprit, służącego do uzupełniania paliwa, dokowania i łączności, a także pełniącego funkcję śluzy powietrznej dla sprzętu naukowego o wymiarach ok. 3 x 3 m i masie ok. 4 t. Oba projekty będą realizowane w ramach współpracy europejskiej (Airbus zobrazuje Europę , 2018-07-17).

NASA, która sprawuje ogólny nadzór nad pracami, wraz z partnerami międzynarodowymi, w tym komercyjnymi, odpowiada za pozostałe elementy przyszłej stacji. Będą to drugi moduł mieszkalny, śluza do przyjmowania zaopatrzenia naukowego i moduł logistyczny. NASA planuje wynieść pierwszy element stacji, czyli centralny moduł napędowy (PPE), na orbitę Księżyca na początku lat 2020.

Airbus i agencja ESA mają doświadczenie przy budowie laboratorium kosmicznego Columbus, statku transportowego ATV i europejskiego modułu serwisowego dla kapsuły Orion. Stacja Gateway stanie się najdalej wysuniętym przyczółkiem badawczym w kosmosie. W przeciwieństwie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), Gateway nie ma mieć stale dyżurującej na niej załogi. Zgodnie z wizją jej twórców, będzie pełnić rolę przystanku dla wypraw załogowych na Księżyc lub na Marsa. Airbus przedstawi wstępne projekty elementów stacji Gateway podczas Międzynarodowego Kongresu Astronautycznego (IAC) w Bremie 3 października 2018.

Analiza
Pierwsze informacje o planach międzynarodowej współpracy po zakończeniu użytkowania ISS w 2028 i budowy kolejnej stacji orbitalnej, tym razem wokół Księżyca, ujawniono pod koniec stycznia 2016. Rozmowy rozpoczęły NASA, Roskosmos i ESA. Ma to być stacja znacznie mniejsza od ISS, umieszczona na orbicie NRHO (Near Rectilinear Halo Orbit), a nie jak DRO (Distant Retrograde Orbit). Będzie zautomatyzowaną stacją wypadową i serwisową dla załogowego statku kosmicznego Deep Space Transport (DST), wyposażonego w kapsułę Orion MPCV.

W ramach realizowanego przez NASA trójfazowego programu NextSTEP (Next Space Technologies for Exploration Partnerships), koncerny Lockheed Martin, Bigelow Aerospace, Boeing, Orbital ATK (obecnie Northrop Grumman), Sierra Nevada Corporation i NanoRacks rozpoczęły prace badawczo-rozwojowe nad koncepcjami stacji i jej wybranych modułów, a także dostarczeniem prototypów do testów naziemnych.

Kanada zaproponowała dostarczenie systemu zdalnie sterowanego manipulatora, na bazie doświadczeń z urządzeniami Canadarm (Shuttle Remote Manipulator System) i Canadarm 2 (Mobile Servicing System), wykorzystywanych w programach amerykańskich promów kosmicznych i ISS. Japonia z kolei chce dostarczyć habitat z zamkniętym systemem podtrzymywania warunków życia, natomiast Rosja zaproponowała usługi statku transportowego nowej generacji Federacja. Bezzałogowy lądownik księżycowy opracują wspólnie Europejczycy, Kanadyjczycy i Japończycy.