5 listopada koncern Airbus Defence and Space dostarczył amerykańskiej agencji kosmicznej NASA pierwszy europejski moduł serwisowy ESM (European Service Module), przeznaczony dla załogowej kapsuły Orion.

Europejski moduł serwisowy ESM stanowi kluczowy element kapsuły Orion, która będzie załogowym statkiem kosmicznym następnej generacji i wyniesie człowieka poza niską orbitę okołoziemską pierwszy raz od lat 1970.

Europejski moduł serwisowy ESM stanowi kluczowy element kapsuły Orion, która będzie załogowym statkiem kosmicznym następnej generacji i wyniesie człowieka poza niską orbitę okołoziemską pierwszy raz od lat 1970.

Moduł ESM powstał w europejskim ośrodku badań kosmicznych w niemieckiej Bremie, skąd na pokładzie samolotu transportowego An-124 Rusłan został przetransportowany do ośrodka NASA Kennedy Space Center na Florydzie. ESM jest owocem 4 lat prac rozwojowych i montażu, a jego ukończenie oznacza zakończenie jednego z najważniejszych etapów prac rozwojowo-konstrukcyjnych nad Orionem, po wyborze koncernu do programu przez Europejską Agencję Kosmiczną w listopadzie 2014 (Airbus w programie budowy stacji okołoksiężycowej, 2018-09-25).

Kapsuła Orion wraz z modułem ESM zostaną wyniesione w kosmos za pomocą potężnej rakiety nośnej SLS w ramach bezzałogowej misji Exploration Mission-1 w 2020. Misja ma na celu dostarczenie kapsuły ponad 64 tys. km poza orbitę Księżyca.

Kapsuła Orion wraz z modułem ESM zostaną wyniesione w kosmos za pomocą potężnej rakiety nośnej SLS w ramach bezzałogowej misji Exploration Mission-1 w 2020. Misja ma na celu dostarczenie kapsuły ponad 64 tys. km poza orbitę Księżyca.

Moduł stanowi kluczowy element kapsuły Orion, która jest opracowywana jako załogowy statek kosmiczny następnej generacji. Na jego pokładzie, po raz pierwszy od zakończenia programu Apollo w latach 1970., astronauci polecą poza niską orbitę okołoziemską (LEO). Europejski moduł serwisowy zawiera podzespoły napędowe, zasilające i termoregulacyjne. Podczas przyszłych misji będzie także stanowić źródło zaopatrzenia załogi kapsuły Orion w wodę i tlen. Moduł ESM ma być zainstalowany pod modułem załogowym (Seryjne pseudosatelity Zephyr S, 2018-07-20).

Airbus Space and Defence realizuje prace m.in. nad modułem ESM w ramach międzynarodowego projektu, koordynowanego przez amerykańską i europejską agencję kosmiczną, NASA i ESA, a także koncern Lockheed Martin Space Systems.

Airbus Space and Defence realizuje prace m.in. nad modułem ESM w ramach międzynarodowego projektu, koordynowanego przez amerykańską i europejską agencję kosmiczną, NASA i ESA, a także koncern Lockheed Martin Space Systems.

Już wkrótce w ośrodku NASA na Florydzie moduł załogowy zostanie połączony z modułem serwisowym i będą mogły rozpocząć się ich integracja i testy. Prace są koordynowane przez amerykańską i europejską agencję kosmiczną, a także koncern Lockheed Martin Space Systems. Wyniesienie kapsuły Orion przy użyciu nowej, przygotowywanej przez NASA rakiety nośnej SLS (Space Launch System) otrzymało kryptonim Exploration Mission-1 i jest zaplanowane na 2020 jako misja bezzałogowa. Jej celem będzie sprawdzenie możliwości pojazdu poprzez dostarczenie go ponad 64 tys. km poza orbitę Księżyca. Pierwsza misja załogowa, Exploration Mission-2, została zaplanowana na 2022 (Airbus zobrazuje Europę, 2018-07-17).

Moduł ESM powstał w europejskim ośrodku badań kosmicznych w niemieckiej Bremie i jest owocem czteroletnich prac inżynierskich.

Moduł ESM powstał w europejskim ośrodku badań kosmicznych w niemieckiej Bremie i jest owocem czteroletnich prac inżynierskich.

Konstrukcja kapsuły Orion pozwoli astronautom dotrzeć dalej w przestrzeń kosmiczną, niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki systemom podtrzymania życia, Orion zapewni załodze niezbędne warunki bytowania podczas tak dalekiej podróży, a następnie bezpieczny powrót na Ziemię. Dalekosiężnym celem misji jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających wysłanie ludzi na Marsa, można więc z powodzeniem uważać ją za zwiastun nowej ery załogowych lotów kosmicznych.

Opis
Europejski moduł ESM zawiera ponad 20 tysięcy podzespołów, w tym osprzęt elektryczny, silniki, panele słoneczne, zbiorniki na paliwo i materiały zastosowane w systemie podtrzymywania życia, a także kilka tysięcy metrów kabli i przewodów hydraulicznych. Nadano mu kształt walca o wymiarach ok. 4 x 4 m, co wywołuje podobieństwo do użytkowanej w latach 2008-2014 kapsuły transportowej Airbusa o nazwie European Automated Transfer Vehicle (ATV). Projekt ESM bazuje na rozwiązaniach ATV. Odróżniają go jednak charakterystyczne cztery skrzydła paneli słonecznych, w pełnym rozwinięciu mierzące 19 m rozpiętości, wytwarzające ilość energii wystarczającą do zasilenia dwóch gospodarstw domowych. Moduł serwisowy zabiera 8,6 t paliwa, z którego korzysta jego silnik główny i 32 mniejsze silniki korekcyjno-manewrowe.

ESM został dostarczonyna pokładzie samolotu transportowego An-124 Rusłan do ośrodka NASA Kennedy Space Center na Florydzie. /Zdjęcia i grafiki: Airbus Defence and Space

ESM został dostarczonyna pokładzie samolotu transportowego An-124 Rusłan do ośrodka NASA Kennedy Space Center na Florydzie. /Zdjęcia i grafiki: Airbus Defence and Space

Masa startowa ESM będzie wynosić łącznie nieco ponad 13 t. Poza funkcją głównego systemu napędowego kapsuły Orion, moduł ESM będzie także odpowiadać za manewrowanie i utrzymywanie właściwego położenia, a także będzie oferował niehermetyczną komorę ładunkową. Na jego pokładzie znajdą się najważniejsze elementy systemu podtrzymywania życia, w tym zasoby wody i tlenu. Będąc zadokowanym do modułu załogowego, ESM będzie regulował temperaturę wewnątrz kapsuły.