W czwartek, 15 maja 2025, europejska spółka Airbus Helicopters, brytyjska Babcock International i kanadyjska CAE Inc. podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) dotyczący współpracy przy zaoferowaniu kompleksowego pakietu szkoleniowego złożonego z średnich śmigłowców wielozadaniowych H145M i powiązanych z nimi usług szkoleniowych Siłom Powietrznym RP.
Od lewej: Thibaut Trancart – wiceprezes i dyrektor generalny regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w CAE Inc, Joanna Rayson – dyrektor zarządzająca działu Training w Babcock International, Ludovic Boistot – szef sprzedaży na Europę Wschodnią i WNP w Airbus Helicopters / Zdjęcie: Babcock International
Jak podkreślono w komunikacie prasowym spółki Babcock International, partnerstwo łączy trzech światowej klasy dostawców usług, którzy wykorzystają swoje wyjątkowe, wspólne doświadczenie, aby opracować propozycję wyposażenia Polski w nowe, potężne zdolności obronne w ramach trwającej modernizacji polskiego lotnictwa śmigłowcowego.
Zgodnie z postanowieniami porozumienia Babcock International zapewni szkolenia, Airbus Helicopters będzie nadzorować projektowanie i budowę platformy śmigłowcowej, a CAE Inc. zajmie się zapewnieniem możliwości symulacyjnych.
Joanna Rayson, dyrektor zarządzająca działu Training w Babcock International, powiedziała:
Nasze partnerstwo zapewnia polskim siłom zbrojnym wyjątkową platformę wspieraną przez sprawdzone rozwiązanie szkoleniowe i wsparcia. Babcock odgrywa już kluczową rolę w programie fregat Miecznik Marynarki Wojennej RP i cieszymy się, że możemy współpracować z Airbusem i CAE przy tej okazji, aby dostarczyć kluczową nową zdolność obronną.
Ludovic Boistot, szef sprzedaży na Europę Wschodnią i WNP w Airbus Helicopters, powiedział:
H145 to idealny 4-tonowy śmigłowiec podwójnego zastosowania, wyposażony do wykonywania szerokiego zakresu misji wojskowych, w tym szkoleń, pomocy w przypadku katastrof, wsparcia sił specjalnych w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, lekkich misji szturmowych i innych. Jest używany do tych misji przez kluczowych sojuszników Polski z NATO i Europy, takich jak USA, Wielka Brytania i Niemcy. Jesteśmy przekonani, że wspólnie z naszymi partnerami szkoleniowymi Babcock i CAE, które są światowej sławy firmami w dziedzinie szkoleń wojskowych, zapewnimy polskiemu wojsku najlepszy śmigłowiec wielozadaniowy i najlepsze warunki szkoleniowe, aby zmodernizować Szkołę Podoficerską Sił Powietrznych w Dęblinie dla przyszłych pilotów Apache i innych śmigłowców.
Thibaut Trancart, wiceprezes i dyrektor generalny CAE Defense & Securityregionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w CAE Inc, dodał:
Dzięki ponad 75-letniemu doświadczeniu i globalnej obecności jako partner szkoleniowy pierwszego wyboru dla sił obronnych na całym świecie, nasze najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie szkoleń i symulacji śmigłowców pozwalają siłom obronnym rozwijać niezbędne umiejętności i najlepsze praktyki w misjach na żywo. Zapewniając doskonałe wyniki szkoleń, zaawansowana technologia i wiedza specjalistyczna CAE, wraz z Airbus i Babcock, będą wspierać i wzmacniać misję i gotowość operacyjną wzmocnić siły obronne Polski – nasz zespół odegra kluczową rolę w tym wysiłku.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Airbus H145
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji.
W ostatnim czasie spółka Airbus Helicopers dostarczyła pierwszy z sześciu nowych H145 do Wielkiej Brytanii pierwszy z trzech H145 dla litewskiej Straży Granicznej, a wcześniej pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu ub. r. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji, a w grudniu Bahrajn zamówił dziewięć.
6 grudnia 2024 informowano o dostawie 2000. egzemplarza rodziny H145 dla nieujawnionego klienta, a 9 grudnia informowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
Wariant zmilitaryzowany nosi oznaczenie H145M. Ostatnio zostały dostarczone pierwsze dwa dla Gwardii Narodowej Republiki Cypryjskiej oraz pierwszy z 82 dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec (które zostaną uzbrojone m.in. w pociski kierowane Euro-GATR). Na zakup tego wariantu decydowały się wcześniej także Luksemburg, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry, Brunei i Irlandia.
H145M dla Polski
Airbus Helicopters oferuje je w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty. Na liście dziesięciu oferentów znalazła się także Babcock International.
Poza tym oferty przedłożyły: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Elbit Systems Ltd., International Defense & Aerospace Group LLC, Polska Grupa Zbrojeniowa, ETC-PZL Aerospace Industries, Bell Textron Inc. oraz konsorcjum w składzie: DM-MSB (lider), Instytut Technicznych Wojsk Lotniczych, Motor Sicz i Level 11.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Agencja Uzbrojenia jest zainteresowana określeniem możliwości pozyskania kompleksowego rozwiązania składającego się z:
- 24 śmigłowców w konfiguracji do prowadzenia szkolenia z użyciem lotniczych środków bojowych;
systemu szkoleniowego (symulatory, trenażery); - pakietu logistycznego;
- usługi wsparcia materiałowego (np. PBL – Performance Based Logistics);
- pakietu szkoleniowego (szkolenia i kursy);
- przystosowania lub budowy infrastruktury ściśle powiązanej z systemem szkolenia.
Powyższa procedura, kładąca podwaliny pod zakup nowych śmigłowców szkolnych (następców SW-4 Puszczyk oraz Mi-2) wynika z faktu szeroko zakrojonych programów modernizacji flot śmigłowcowych w Wojsku Polskim, realizowanych w ostatnich latach: S-70i Black Hawk International, AW149, AW101, przyszłych AH-64E Apache Guardian i niewykluczone nowych śmigłowców w programie Kondor.
We’ve signed a Memorandum of Understanding with @AirbusHeli and @CAE_Inc leveraging our unique combined expertise to offer a comprehensive package of military helicopters and associated training services to the Polish Air Force. https://t.co/bpLST3ZGGr pic.twitter.com/Evotvei6Fq
— Babcock International (@Babcockplc) May 15, 2025