Przejdź do serwisu tematycznego

US Navy wybrała metodę złomowania atomowego lotniskowca eks-Enterprise (CVN-65)

Po 11 latach prac analitycznych Departament US Navy i Departament Energii USA wskazały metodę złomowania kadłuba atomowego lotniskowca eks-Enterprise (CVN-65), typu Enterprise, wycofanego ze służby w 2012.

We wtorek, 5 września, po 11 latach prac analitycznych Departament US Navy i Departament Energii USA wskazały metodę złomowania kadłuba lotniskowca eks-Enterprise (CVN-65), typu Enterprise, w tym jego nuklearnego zespołu napędowego, okrętu wycofanego z aktywnej służby 1 grudnia 2012.

Lipiec 2018: wycofany ze służby eks-Enterprise (CVN-65) i lotniskowiec nowej generacji USS Gerald R. Ford (CVN-78) typu Ford w stoczni Newport News Shipbuilding / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Kiana A. Raines, US Navy

W ramach prac analitycznych pt. Disposal of Decommissioned, Defueled Naval Reactor Plants from USS ENTERPRISE (CVN 65) (DOE/EA-1889ostatecznie zdecydowano o wyborze jednej z trzech branych pod uwagę opcji i powierzeniu prac związanych z siłownią jądrową prywatnemu wykonawcy, dzięki temu zostanie zwolnione miejsce w należącej do Northrop Grumman stoczni Newport News Shipbuilding w Newport News w stanie Wirginia, gdzie jednostka stoi zacumowana od 6 lat (przez ten czas rozpoczęto proces częściowej dezaktywacji).

Niemniej opcja może być taka, że okręt pozostanie na swoim miejscu w obrębie akwenu Hampton Roads, gdyż jest to jedna z trzech lokalizacji branych pod uwagę do ostatecznej utylizacji. Pozostałe dwie to Brownsville w Teksasie oraz Mobile w Alabamie. Spośród tych trzech Brownsville jest jedyną stocznią wyspecjalizowaną w demontażu okrętów, w tym także lotniskowców US Navy. Trafiły tam m.in. lotniskowce eks-Kitty Hawk (CV-63) i eks-John F. Kennedy (CV-67) oraz uszkodzony w pożarze śmigłowcowiec desantowy eks-Bonhomme Richard (LHD-6) typu Wasp (Dwa dawne lotniskowce sprzedane za jeden cent, Amerykanie zezłomują USS Bonhomme Richard).

Jeśli chodzi o metodą utylizacji to wybrano opcję Alternative 3 jako najtańszą i najmniej skomplikowaną. Zakłada, że sektor prywatny zajmie się demontażem i utylizacją ośmiu okrętowych siłowni jądrowych Westinghouse A2W (są to reaktory wodne ciśnieniowe drugiej generacji, które były zasilane ponad 93-procentowym wzbogaconym uranem-235). Choć pręty paliwowe usunięto w grudniu 2016, a okręt dezaktywowano (usunięto z niego materiały niebezpieczne) do 10 kwietnia 2018, obecnie do usunięcia pozostały komponenty elementów układu napędowego, w tym przede wszystkim tych które miały kontakt z promieniowaniem przenikliwym tzw. LLRW (low-level radiological waste).

LLRW zostaną usunięte i zdemontowane na setki sztuk i wysłane do magazynów odpadów jądrowych w jednym z trzech miejsc: Energy Solutions w Clive w Utah, Waste Control Specialists w Andrews w Teksasie oraz DOE Savannah River Site w Aiken w Karolinie Południowej. Szacuje się że cały proces będzie kosztował ok. 600 mln USD i zajmie 5 lat.

Pozostałe dwie metody brane pod uwagę (Alternative 1Alternative 2) zakładały demontaż okrętu w publicznej stoczni w Bremerton. Według Departamentu US Navy opcje te kosztowałyby podatnika około ponad dwa razy więcej i trwałyby około 10 lat dłużej (w 2018 oszacowano je na ponad 1,5 mld USD przez okres ponad 15 lat – przyp. red.). Wykonywanie prac w Bremerton wiązałoby się również z koniecznością zaangażowania personelu i obiektów stoczni w ten proces, gdy są już one w pełni obciążone pracą związaną z pracami na okrętach podwodnych i lotniskowcach (oraz utylizacją wycofanych okrętów podwodnych o napędzie jądrowym).

W przypadku tych metod zakładano, że siłownie jądrowe nie zostaną zdemontowane na części, ale zespół miał zostać w całości usunięty z kadłuba, co byłoby zadaniem bardzo trudnym i niebezpiecznym. Reaktory miały trafić na 3000-tonowe barki i zostać przetransportowane w górę rzeki Columbia do składowiska w Hanford w Waszyngtonie. Specjalne kontenery do ich transportu byłyby jednak tak duże, że do ich przeładunku w porcie docelowym w Benton w stanie Waszyngton potrzebna byłaby nowa barka.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Umowa ramowa na 486 wyrzutni HIMARS dla Polski

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę ramową na pozyskanie 486 wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych M142 HIMARS dla 27 dywizjonów artylerii rakietowych…

Wisła: Podstawowa gotowość operacyjna systemu IBCS

Amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o osiągnięciu podstawowej gotowości operacyjnej przez Zintegrowany System Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS w Wojsku Polskim w ramach I fazy…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X