23 lutego amerykańska spółka Boeing poinformowała o rozpoczęciu produkcji seryjnej nowych samolotów szkolenia zaawansowanego eT-7A Red Hawk dla rodzimych wojsk lotniczych (US Air Force, USAF).

Boeing poinformował o rozpoczęciu produkcji seryjnej nowych samolotów szkolenia zaawansowanego eT-7A Redhawk dla amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) / Zdjęcie: Boeing

Boeing poinformował o rozpoczęciu produkcji seryjnej nowych samolotów szkolenia zaawansowanego eT-7A Redhawk dla amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) / Zdjęcie: Boeing

Montaż końcowy ma odbywać się w zakładach w St. Louis w Luizjanie, a dostawy pierwszych egzemplarzy ma nastąpić w 2023. Tylna część kadłubów będzie dostarczana przez głównego partnera w programie, szwedzką spółkę Saab Defence and Security, która zadeklarowała wyprodukowanie już siedmiu elementów głównych w kraju. Kolejne mają być produkowane w nowych zakładach na terytorium USA, które powstają w strefie badawczo-rozwojowej Discovery Park District Uniwersytetu Purdue w miejscowości West Lafayette w Indianie (Zakłady Saaba w USA, 2019-05-12).

USAF planuje zakup od 351 do nawet 475 egzemplarzy eT-7A Red Hawk w ramach programu T-X (Trainer-X) o szacowanej wartości nawet 9,2 mld USD (34,14 mld zł) jako następców około 500 samolotów Northrop T-38 Talon, użytkowanych od 1961 roku. Umowa produkcyjna zakłada również dostarczenie 46 symulatorów szkolenia naziemnego. Pierwsze samoloty wraz z symulatorami trafią do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie, a następnie baz lotniczych Columbus w Missisipi, Laughlin i Sheppard w Teksasie oraz Vance w Oklahomie.

Przed rozpoczęciem szkoleń praktycznych na eT-7A Red Hawk, USAF planuje wydzierżawić partię 4-8 samolotów szkolno-bojowych o kryptonimie F/T-7X. Ma to pozwolić na realizację szkoleń pilotów do walk powietrznych w ramach programu RFX (Reforge proof of concept) (USAF zamówi szkolno-bojowe F/T-7X, 2020-03-22).

Pierwszy z dwóch prototypów eT-7A, oznaczony jako BTX-1 zaprezentowano 13 września 2016 (oblot nastąpił 20 grudnia). Drugi prototyp, BTX-2 oblatano 25 kwietnia 2017. Dwuosobowe samoloty mają 14,15 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i 4 m wysokości. Są napędzane pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN, który zapewnia prędkość maksymalną 1300 km/h, zasięg 1839 km, prędkość wznoszenia 170 m/s i pułap praktyczny 15 000 m.

Analiza
Amerykańska marynarka wojenna (US Navy) prowadzi od maja ub. r. program o kryptonimie UJTS (Undergraduate Jet Training System), który ma na celu zakup samolotów szkolnych bazowania lądowego, następcę pokładowych Boeing T-45C Goshawk do szkolenia pilotów marynarki i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Konstrukcja wybrana przez USAF może więc być brana pod uwagę (UJTS: Następca T-45 Goshawk w US Navy, 2020-05-18).

Boeing zaoferował eT-7A Red Hawk dla Australii jako następcę BAE Systems Hawk Mk 127 w programie AIR 6002 Phase 1 Future Lead-In Fighter Training System (LIFTS) na 33 nowe samoloty szkolenia zaawansowanego, a zainteresowanie zakupem 20 egzemplarzy w wersji szkolno-bojowej wyraziła Serbia (T-7A oferowane Australii i Serbii, 2020-07-31).

Z kolei Saab może promować tę konstrukcję na rodzimym rynku jako następcę odrzutowych samolotów szkolnych SK 60 (Saab 105). Program oczekuje obecnie na wznowienie, po anulowaniu postępowania przetargowego i zawieszeniu procedury zakupu w ubiegłym roku. Wśród potencjalnych chętnych na zakup wymienia się też Portugalię (Zakup szwedzkich samolotów szkolnych do kosza, 2020-09-17).