Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze Cougary w linii

28 wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP rozpoczęło służbę w 18. Batalionie Dowodzenia z Siedlec.

30 sierpnia br. 18. Dywizja Zmechanizowana (18. DZ) oraz Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ) poinformowały w mediach społecznościowych, że 28 wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) rozpoczęło służbę w 18. Batalionie Dowodzenia z Siedlec. Kurs kierowców pojazdów został zakończony 9 sierpnia w 52. Batalionie Remontowym w Czarnem (Cougary rozpoczynają służbę w Wojsku Polskim).

28 wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP rozpoczęło służbę 18. Batalionu Dowodzenia z Siedlec

Cougary 4x4 w Wojsku Polskim

Jak informuje 18. Dywizja Zmechanizowana, część z otrzymanych pojazdów już uczestniczy w trwającym od kilku miesięcy ćwiczeniu dowódczo-sztabowym pk. Żelazna Brama.

Z kolei według informacji Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w jednostkach podległych znajduje się obecnie ponad 200 pojazdów tego typu, gdzie są przystosowywane do służby w Wojsku Polskim, tj. w batalionach remontowych 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej w Bydgoszczy (52. Batalion) i 10. Opolskiej Brygady Logistycznej z Opola (55. Batalion) oraz Warsztatach Technicznych Regionalnych Baz Logistycznych.

Przypomnijmy, że plan pozyskania 300 pojazdów tego typu został ogłoszony przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 10 listopada ub. r. Stosowna umowa, obejmująca pakiet logistyczny i szkoleniowy, została zawarta 8 grudnia ub. r. Jak informował wówczas rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek, wartość zawartej umowy przejęcia procedurą EDA (Excess Defense Articles) to 27,5 mln USD (111,95 mln zł), a pozyskane pojazdy stanowią nadwyżkę Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe pozyskane wozy mają charakteryzować się bardzo niskim przebiegiem, jedynie 200-220 km (Umowa na pojazdy Cougar 4×4 podpisana, Cougar 4×4 dla Wojska Polskiego).

Pierwsza partia 71 egzemplarzy dotarła do Polski 20 czerwca br., a druga licząca ponad 140 egzemplarzy – 2 lipca br. Następnie trafiły do wspomnianych batalionów remontowych i warsztatów gdzie są dostosowywane do polskich warunków i potrzeb Wojska Polskiego, w tym w zakresie uzbrojenia wieżyczki (7,62-mm ukm UKM-2000, 12,7-mm wkm WKM-B, 40-mm granatniki maszynowe Mk19) czy łączności (Partia ponad 70 Cougarów już w Polsce).

Warto przypomnieć, że w liczbie 40 egzemplarzy Cougary 4×4 były czasowo wykorzystywane przez żołnierzy Wojska Polskiego na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement). 18 listopada 2008 pierwsze wozy przekazano żołnierzom IV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) w Afganistanie i po kilkudniowym szkoleniu trafiły do polskich baz. Do końca roku dostarczono 30 wozów, a pozostałe 10 w 2009 roku. Wypożyczenie wozów było skutkiem fiaska programu zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych kr. LOSP-5.

Galeria zdjęć 18. Dywizji Zmechanizowanej:

Opis konstrukcji

Cougar 4×4 przeznaczony jest do przewozu dwóch członków załogi i czterech żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 mm x 51 NATO). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4×4 zaliczany jest do najlżejszych pojazdów klasy MRAP (kategorii pierwszej), obejmującej konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle).

Przeznaczone są do realizacji zadań patrolowych, konwojowania oraz transportu obsług broni zespołowej. Pojazdy wyposażono w silnik wysokoprężny o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4×4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km. Wysokość pojazdu to 2,6 m, szerokość wynosi 2,7 m, a jego długość to 5,9 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 17,2 t, a jego ładowność to 2,7 t. Są wyposażone w zawieszenie niezależne TAK-4.

Pojazdy typu Cougar 4×4 produkowane są przez amerykańską spółkę General Dynamics Land Systems (wcześniej przez Force Protection Industries Inc., która w 2011 stała się częścią GDLS, ale zostały zaprojektowane przez południowoafrykańską Technical Solutions South Africa).

Galeria zdjęć Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X