10 listopada br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych o planach pozyskania 300 amerykańskich, używanych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) dla Wojska Polskiego. Umowa ma obejmować pakiet logistyczny i szkoleniowy, a dzięki przyspieszonej procedurze dostawy pojazdów do Polski rozpoczną się w przyszłym roku (Tysiące MRAP dla ZEA).
Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zapowiedział pozyskanie 300 używanych minoodpornych transporterów opancerzonych Cougar 4×4 dla Wojska Polskiego / Zdjęcie: US Army
Zgodnie z informacją uzyskaną przez Redakcję Magazynu Militarnego MILMAG u rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjra Krzysztofa Płatka, stosowna umowa międzyrządowa zostanie podpisana za kilka tygodni, a odbiorcą pojazdów będą Wojska Lądowe. Dostarczone pojazdy, pochodzące z nadwyżek amerykańskich wojsk lądowych (US Army) zostaną zregenerowane i odpowiednio doposażone. Pakiet logistyczny przewiduje, że pojazdy będą serwisowane w Polsce, w wojskowych zakładach remontowych, ale szczegóły będą znane po zawarciu umowy.
Mjr Płatek na pytanie o dalsze losy programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz, który został unieważniony 27 lipca br., powiedział, że ten zostanie wznowiony w późniejszym terminie. Wcześniej planowano bowiem, że kolejne partie pojazdów o kr. Pegaz trafią także do Wojsk Lądowych (Pegaz do kosza).
https://twitter.com/mblaszczak/status/1458431000531410948?s=20
Pojazdy typu Cougar 4×4 produkowane są przez amerykańską spółkę General Dynamics Land Systems (wcześniej przez Force Protection Industries Inc., która w 2011 stała się częścią GDLS, ale zostały zaprojektowane przez południowoafrykańską Technical Solutions South Africa).
Cougar 4×4 przeznaczony jest do przewozu dwóch członków załogi i czterech żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 mm x 51 NATO). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4×4 zaliczany jest do najlżejszych pojazdów klasy MRAP (kategorii pierwszej).
W liczbie 40 egzemplarzy Cougary 4×4 były czasowo wykorzystywane przez żołnierzy Wojska Polskiego na podstawie umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement). 18 listopada 2008 pierwsze wozy przekazano żołnierzom IV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) w Afganistanie i po kilkudniowym szkoleniu trafiły do polskich baz. Do końca roku dostarczono 30 wozów, a pozostałe 10 w 2009 roku. Wypożyczenie wozów było skutkiem fiaska programu zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych kr. LOSP-5.