W piątek, 16 sierpnia 2024, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował, że na 163. posiedzeniu komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee) podjęto decyzję, aby na prośbę władz Indonezji ograniczyć współfinansowanie programu samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), czyli KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental), ale warunkiem było również ograniczenie transferu technologii do tego państwa.
Prototyp KF-21 nr 005, pierwotnie przeznaczony dla Indonezji, ale z zakrytą czerwono-białą w listopadzie 2022 / Zdjęcie: Korea Aerospace Industries
Wyjaśniając podjętą decyzję urząd DAPA oświadczył:
Zredukowaliśmy wkład Indonezji w rozwój systemu KF-21 do 600 mld KRW (1,717 mld zł – przyp. red.) oraz omówiliśmy i zdecydowaliśmy o planie dalszych działań, takich jak transfer technologii i zabezpieczenie ograniczonych zasobów finansowych.
Początkowo całkowity koszt rozwoju KF-21 oszacowano na 8,1 bln KRW (23,1 mld zł), a stosunek udziałów wynosił: 60% rząd koreański, 20% spółka Korea Aerospace Industries (KAI) i 20% rząd indonezyjski. W przypadku tego ostatniego, zgodnie z umową ze stycznia 2016, było to kwotowo 1,7 bln KRW (4,62 mld zł) oraz transfer technologii.
Jednak Indonezja nie regulowała swoich zobowiązań finansowanych od drugiej połowy 2017 z powodu kryzysu gospodarczego, a ze względu na opóźnienia w płatnościach znacznej kwoty, zwłaszcza z powodów politycznych i ponownych analiz dotyczących przyszłości lotnictwa bojowego, do kwietniu 2024 zapłacono łącznie 400 mld KRW (1,144 mld zł).
Ostatecznie 6 maja 2024 rząd indonezyjski zaproponował koreańskiemu, że udział zredukować do 600 mld KRW (1,7 mld zł) zamiast 1,7 bln KRW (4,62 mld zł) do 2026, kiedy faza rozwojowa KF-21 zostanie zakończona, a transfer technologii zostanie zmniejszony o tę kwotę. Po zaakceptowaniu tej propozycji przez Koreę, Indonezja planuje zapłacić dodatkowe 200 mld KRW (572 mln zł) w 2025 i 2026.
W związku z tym Indonezja otrzyma tylko około jednej trzeciej planowanego transferu technologii, a urząd DAPA wyjaśnił:
Po potwierdzeniu zmniejszenia wkładu, negocjacje zostaną ponownie przeprowadzone od podstaw w sprawie poziomu i standardów transferu technologii. Istnieje kilka opcji, takich jak nieprzekazanie prototypu lub przekazanie tylko częściowe danych technicznych.
Pierwotnie, Indonezja miała otrzymać prototyp KF-21 nr 005 w ramach pierwotnej umowy o wspólnym rozwoju programu KF-X/IF-X, ale teraz, jeśli rząd w Dżakarcie chce otrzymać prototyp KF-21 osobno, musi zapłacić dodatkowy wkład.
Ponadto, o ile szacowany koszt programu KF-X/IF-X został początkowo ustalony na poziomie 8,1 bln KRW (23,1 mld zł), ale dzięki oszczędności w trakcie jego realizacji, został zredukowany do 7,6 bln KRW (21,7 mld zł), urząd DAPA oświadczył, że dalsze finansowanie programu nie jest zagrożone, ponieważ KAI i koreański rząd muszą wnieść tylko dodatkowe 600 mld KRW (1,7 mld zł). Przy czym ustalono, że całość tego wkładu opłaci KAI, a rząd koreański w późniejszym terminie zwróci część swojego wkładu.
Tymczasem, 25 czerwca br., DAPA podpisał umowę o wartości 1,96 bln KRW (5,653 mld zł) z KAI na uruchomienie produkcji małoseryjnej 20 samolotów KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I.