14 lipca br. Departament Obrony Kanady poinformował o zamówieniu dwóch samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability), który docelowo ma na celu zastąpienie pięciu samolotów Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-300) (Kanada stawia na F-35A Lightning II).
Kanada zamówiła dwa samoloty transportowo-tankujące Airbus A330-200 MRTT w ramach programu STTC / Zdjęcie: Departament Obrony Kanady
Stosowna umowa o wartości 102 mln USD netto została zawarta przez minister obrony Anitę Anand ze spółką International AirFinance Corporation i dotyczy pozyskania wyprodukowanych w 2015 roku dwóch samolotów pasażerskich Airbus A330-200, które zostaną przebudowane do wersji transportowo-tankującej MRTT przez europejską spółkę Airbus Defence and Space (A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).
Oczekuje się, że odbiór pierwszego samolotu nastąpi do końca 2023. W dalszej kolejności, w ramach programu STTC, planowane jest dokupienie w przyszłości czterech kolejnych samolotów, które obok zadań transportowo-tankujących, będą wykorzystywane również do ewakuacji medycznej i transportu VIP. W zadaniach transportowych uzupełnią samoloty CC-177 Globemaster i CC-144 Challenger. Nowe samoloty tankująco-transportowe trafią do 437. Eskadry Transportowej 8. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych RCAF w bazie lotniczej CFB Trenton w Ontario (Poseidon oferowany Kanadzie).
Obecnie, królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (Royal Canadian Air Force, RCAF) są użytkownikiem innych wojskowych samolotów Airbusa: wspomnianego CC-150 Polaris czy nowo zakupionych samolotów poszukiwawczo-ratowniczych CC-295 Kingfisher (Pierwszy operacyjny CC-295 Kingfisher w Kanadzie).
Warto dodać, że wybór używanych płatowców do zabudowy specjalistycznej, w tym przypadku MRTT, nie jest czymś nowym. Podobną decyzję podjęły w ostatnim czasie Hiszpania, Turcja, Brazylia, a bliskie podjęcia decyzji są Indie (w latach ubiegłych częściowo Australia). Ostatnio jedynie Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się na zakup kolejnych, fabrycznie nowych płatowców. Mimo to, dołączenie Kanady do tego grona oznacza faktyczną dominację Airbusa na globalnym rynku powietrznych tankowców dalekiego zasięgu (Hiszpania zamówiła A330 MRTT, Dwa dodatkowe A330 MRTT dla ZEA, Używane A330 MRTT dla Turcji, Mniej C-390 Millenium dla Brazylii, Indie wydzierżawią powietrzne tankowce).
A330-200 MRTT są obecnie oferowane amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF), wspólnie z Lockheed Martin, jako LMXT w programie pomostowych samolotów tankujących (Bridge Tanker Program), wcześniej określanym jako KC-Y (Lockheed Martin oferuje USAF tankowce LMXT).
https://twitter.com/CanadianForces/status/1547644697773936649?s=20&t=xyXvO6qUC_MCj54oZvjtvQ
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.