10 grudnia br. europejska spółka Airbus Defense and Space poinformowała o zakończeniu prób kwalifikacyjnych pierwszego w Europie rozkładanego reflektora antenowego o średnicy 5 metrów, przeznaczonego dla satelitów radarowych (Airbus zbuduje radar dla ROSE-L, 2020-12-07).

Airbus Defense and Space przeprowadził kwalifikację pierwszego w Europie reflektora antenowego o średnicy 5 metrów dla satelitów radarowych

Airbus Defense and Space przeprowadził kwalifikację pierwszego w Europie reflektora antenowego o średnicy 5 metrów dla satelitów radarowych

70-kilogramowe urządzenie pomoże uzyskać wyższą rozdzielczość zobrazowań Ziemi uzyskiwanych przez satelitarne instrumenty radarowe. Dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji, sztywności i dużej wytrzymałości, półsztywna technologia reflektora oferuje znaczące zalety w porównaniu z klasycznymi siatkowymi reflektorami antenowymi (ZEA: Satelita Airbus FalconEye-2 wystrzelony, 2020-12-03).

Ze względu na dużą średnicę reflektor nie zmieściłby się w żadnej rakiecie nośnej, dlatego podczas  lotu na orbitę okołoziemską musi być złożony (średnica wynosi wówczas 1,6 m) / Zdjęcia: Sandra Walther, Airbus Defense and Space

Ze względu na dużą średnicę reflektor nie zmieściłby się w żadnej rakiecie nośnej, dlatego podczas lotu na orbitę okołoziemską musi być złożony (średnica wynosi wówczas 1,6 m) / Zdjęcia: Sandra Walther, Airbus Defense and Space

Ze względu na dużą średnicę reflektor nie zmieściłby się w żadnej rakiecie nośnej, dlatego podczas  lotu na orbitę okołoziemską musi być złożony. Po odrzuceniu owiewki  przedziału transportowego  na orbicie rozwinie się–  zwiększając średnicę z 1,6 do 5 metrów. Koncepcja takiego reflektora parabolicznego umożliwia Airbusowi wejście na rynek małych satelitów radiolokacyjnych (Airbus CRISTAL zmierzy pokrywę lodu , 2020-09-22).

Po pomyślnym zakończeniu intensywnych testów wdrożeniowych i środowiskowych, model reflektora został przekazany nieujawnionemu klientowi do dalszych testów na poziomie całego systemu satelitarnego. Egzemplarz gotowy do lotu zostanie dostarczony klientowi eksportowemu w 2021, a na orbicie okołoziemskiej powinien znaleźć się w 2022 (Airbus Sentinel-6 gotowy do wystrzelenia, 2020-09-17).