16 czerwca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że otrzymała zlecenie na następny etapprac badawczo-rozwojowych (Advanced B2) od Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) dotyczących budowy zaawansowanego łazika marsjańskiego Sample Fetch Rover (SFR).

Zespół przemysłowo-badawczy pod kierownictwem Airbusa ze Stevenage opracował już wyrafinowane algorytmy wykrywania tubek na powierzchni Marsa, a przy pomocy europejskiego przemysłu opracowano ramię robota z chwytakiem do zbierania próbek / Grafika: Airbus Defence and Space

Zespół przemysłowo-badawczy pod kierownictwem Airbusa ze Stevenage opracował już wyrafinowane algorytmy wykrywania tubek na powierzchni Marsa, a przy pomocy europejskiego przemysłu opracowano ramię robota z chwytakiem do zbierania próbek / Grafika: Airbus Defence and Space

 

Pojazd będzie zbierał próbki z powierzchni Czerwonej Planety w ramach realizowanej w wspólnie z amerykańską agencją kosmiczną NASA (National Aeronautics and Space Administration) misją Mars Sample Return (MSR) w 2028 roku (Łączność satelitarna Airbusa dla UE, 2020-05-13).

Realizowana przez NASA misja Mars 2020 z wykorzystaniem łazika marsjańskiego Perseverance ma na celu zebranie próbek gleb i skał, które pozostaną tam na powierzchni w małych metalowych tubkach. W 2026 zostanie wystrzelona rakieta z nowym łazikiem marsjańskim, SFR, który po wylądowaniu w 2028, będzie przemieszczał się średnio 200 metrów dziennie przez sześć miesięcy. Łączny dystans do pokonania to ponad 15 km (Airbus doposaży satelitę TRISHNA, 2020-04-27).

W tym czasie zbierze łącznie 36 próbek (z łącznie 43) i sprowadzi je z powrotem do lądownika oraz umieści je w kapsule powrotnej Mars Ascent Vehicle, która wystartuje na orbitę okołoplanetarną. Następnie opracowany dla ESA statek kosmiczny Earth Return Orbiter (ERO) przechwyci kapsułę na orbicie i rozpocznie lot powrotny na Ziemię. Lądowanie zaplanowano na 2031 (Trzech w programie lądownika księżycowego NASA, 2020-05-02).

Prace nad łazikiem marsjańskim Sample Fetch Rover będą realizowane w ośrodku badawczym Airbusa w brytyjskim Stevenage (w hrabstwie Hertfordshire), zaraz po zakończeniu prac nad inną konstrukcją, ExoMars Rover latem 2022. Jednak wstępne prace badawczo-rozwojowe nad nowym pojazdem trwają od lipca 2018, w ramach etapów A i B1. Ostateczna zgoda na realizację misji została podjęta przez państwa członkowskie agencji ESA na posiedzeniu ministerialnym w listopadzie 2019.

Pojazd będzie przenoszony w lądowniku opracowanym dla NASA, stąd nowe wymogi dotyczące soposobu poruszania się przez lądownik SFR. Zostanie wyposażony w cztery większe koła (zamiast sześciu mniejszych,jak w ExoMars Rover). Mają one lepiej sobie radzić w wybranym do lądowania terenie i rozpędzić łazik do odpowiedniej prędkości (wyższej niż ExoMars Rover), aby mógł osiągnąć cele w wyznaczonym czasie. Zaoszczędzona zostanie również masa, a układ jezdny uproszczony.