14 marca spółki Lockheed Martin i Airbus Defence and Space poinformowały, że amerykańska agencja NASA zakończyła kilkumiesięczne testy główne w komorze próżniowej prototypowego statku kosmicznego Orion MPCV (Multi-Purpose Crew Vehicle), zaprojektowanego do załogowych misji na Księżyc i Marsa.

Na 18 kwietnia 2021 wyznaczono termin pierwszej, jeszcze bezzałogowej, misji kosmicznej statku Orion MPCV o kryptonimie Artemis I, która zostanie wyniesiona za pomocą pierwszej superciężkiej rakiety nośnej SLS  / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Na 18 kwietnia 2021 wyznaczono termin pierwszej, jeszcze bezzałogowej, misji kosmicznej statku Orion MPCV o kryptonimie Artemis I, która zostanie wyniesiona za pomocą pierwszej superciężkiej rakiety nośnej SLS / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Weryfikację wykonano w dwóch etapach. Najpierw przeprowadzono 47-dniowy test próżni termicznej, a później 14-dniowy test kompatybilności elektromagnetycznej i interferencji w warunkach otoczenia symulującego warunki, jakie statek napotka podczas pierwszej podróży  wokółksiężycowej i powrotu na Ziemię (NASA zamawia Oriony, 2019-09-29).

Jak dotąd agencja NASA wyniosła prototyp statku Orion, w konfiguracji beznapędowej, tylko raz, za pomocą rakiety nośnej Delta IV. Nastąpiło to w grudniu 2014, po czym kapsuła wylądowała na Oceanie Spokojnym. Ponadto, przeprowadzono też dwie naziemne próby systemu awaryjnego.

Kapsuła, w obecnej konfiguracji docelowej, zostanie wkrótce przetransportowana za pomocą szerokokadłubowego samolotu transportowego Aero Spacelines Super Guppy z centrum badawczego NASA Glenn Plum Brook Station w Sandusky w stanie Ohio do Centrum Lotów Kosmicznych Johna F. Kennedy’ego na przylądku Canaveral na Florydzie.

Zostanie wykorzystana w pierwszej, jeszcze bezzałogowej misji na orbitę Księżyca, o kryptonimie Artemis I, która według najnowszego harmonogramu rozpocznie się w oknie startowym wyznaczonym na 18 kwietnia 2021. Statek wykona lot na wysokości około 100 km od powierzchni Księżycia. Orion MPCV zostanie wyniesiony na orbitę za pomocą nowej, superciężkiej rakiety nośnej SLS Block 1 (Space Launch System). W styczniu 2020 pierwszy stopień rakiety opuścił zakłady montażowe NASA Michoud w Nowym Orleanie i trafił na testy do ośrodka rakietowego badań kosmicznych John C. Stennis.

Orion MPCV został po raz pierwszy zaprezentowany przez wiceprezydenta USA Mike’a Pence’a w lipcu 2019 podczas uroczystości upamiętniającej 50. rocznicę lądowania na Księżycu misji Apollo 11.Drugi budowany statek zostanie wykorzystany już podczas pierwszej załogowej misji wokółksiężycowej, Artemis II,  przesuniętej w ostatnim czasie na ostatni kwartał 2022. Dwa lata później planowana jest misja Artemis III, z dwoma astronautami na pokładzie (mężczyzną i kobietą), którzy wylądują na powierzchni Księżyca, gdzie pozostaną przez tydzień.  Kolejnych pięć załogowych misji Artemis IV-VIII zaplanowano na lata 2025-2028. Statki do przeprowadzenia misji zostały zamówione we wrześniu ubiegłego roku.

Orion MPCV będzie także wykorzystywany do lotów transferowych na pokład przyszłej kosmicznej stacji załogowej Gateway, która znajdzie się na orbicie wokółksiężycowej. Będzie ona pełnić kluczowe zadania w misjach lądowania na Księżycu, a w przyszłości będzie przystankiem dla wypraw załogowych na Marsa (Airbus w programie budowy stacji okołoksiężycowej, 2018-09-25).

Co ciekawe, statek Orion MPCV będzie wyposażony w europejski moduł serwisowy ESM (European Service Module), którego pierwszy egzemplarz spółka Airbus Defence and Space dostarczyła NASA na początku listopada 2018. Moduł będzie pełnić rolę m.in. głównego systemu napędowego, czego brakowało podczas próby z 2014. W zakładach Airbusa w Bremie powstaje już drugi moduł serwisowy, na potrzeby misji Artemis II (Pierwszy moduł ESM dla Oriona, 2018-11-06).