W poniedziałek, 28 kwietnia 2025, francuska spółka Dassault Aviation poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Indii na dostawę 26 pokładowych samolotów wielozadaniowych Rafale M, w tym 22 jednomiejscowych bojowych i 4 dwumiejscowych szkolno-treningowych dla Marynarki Wojennej (Bhāratīya Nau Senā).
Zdjęcie: Mass Communication Specialist Seaman Brandon Morris, US Navy
Zgodnie z oddzielną informacją Ministerstwa Obrony Indii, umowa międzyrządowa (G2G) obejmuje także pakiet szkoleniowy, pełny symulator, powiązane wyposażenie, uzbrojenie oraz pakiet logistyczny. Zawiera także protokół dotyczący dostaw dodatkowego wyposażenia do wsparcia 36 Rafale B/C (F3-R) w Wojskach Lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, wartość umowy jest szacowana na 63 000 crore INR, czyli 630 mld INR (27,896 mld zł).
Umowa została zawarta w obecności dyrektora generalnego Dassault Aviation Éric Trappier, ministra ds. sił zbrojnych i weteranów Francji Sébastien Lecornu i ministra obrony Indii Shri Rajnath Singha w nowej siedzibie dowództwa Marynarki Wojennej Indii, Nausena Bhawan w New Delhi, otwartej w marcu 2024.
Ponadto, zgodnie z naciskiem rządu na wsparcie planu gospodarczego premiera Narendry Modiego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie), umowa obejmuje transfer technologii w celu integracji rodzimego uzbrojenia w Indiach. Obejmuje ona również utworzenie zakładu produkcyjnego dla płatowców Rafale, a także obiektów Centrum Wsparcia MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) silników Snecma M88, czujników i uzbrojenia w Indiach. Oczekuje się, że umowa wygeneruje tysiące miejsc pracy i przychody dla dużej liczby małych przedsiębiorstw w zakresie tworzenia, produkcji i prowadzenia tych obiektów.
W imieniu Dassault Aviation i jej partnerów chciałbym podziękować władzom Indii, z którymi współpracujemy od ponad 70 lat, za zaufanie do nas i potwierdzić naszą niezachwianą determinację, aby stać u ich boku i przyczyniać się do wyrażania przez Indie suwerennej władzy, wyzwań strategicznych i ambitnej wizji przyszłości — powiedział prezes Éric Trappier.
Decyzja Komitetu Gabinetowego ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) o pozyskaniu samolotów pokładowych z Francji zapadła formalnie 14 lipca 2023 i ogłoszona podczas wizyty premiera Narendry Modiego w Paryżu z okazji Święta Niepodległości Francji, gdzie był honorowym gościem defilady wojskowej na Polach Elizejskich. Informacja o tym wypłynęła do mediów jednak cztery dni wcześniej. Jednak pierwsze nieoficjalne doniesienia prasowe o planowanym wyborze Rafale M pojawiły się już 30 marca 2023 na łamach francuskiego portalu branżowego Avions Legendaires.
27 października 2023 indyjski dziennik The Economic Times informował, że Ministerstwo Obrony Indii wysłało zapytanie ofertowe (Letter of Request, LoR) w tej sprawie. Negocjacje umowy rozpoczęły się w maju 2024 i zakończyły w marcu br. Następnie, 9 kwietnia br. została zatwierdzona przez DAC. Otrzymają pociski rakietowe powietrze-powietrze dalekiego zasięgi MBDA Meteor, przeciwokrętowe MBDA Exocet oraz manewrujące MBDA SCALP-EG. Zostaną też zintegrowane z rodzimym uzbrojeniem: Astra Mk.1, NASM oraz BrahMos-NG.
Zdjęcie: C. Cosmao, Dassault Aviation
Rafale M będą następcami samolotów pokładowych MiG-29K/KUB w ramach prowadzonego od 2017 programu Multi-Role Carrier Borne Fighters (MRCBF). Jednocześnie Indie będą pierwszym użytkownikiem eksportowym wariantu pokładowego tej konstrukcji. Główną kontrofertą dla Francji był amerykański Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Opcją był też koncepcyjny, ciężki dwusilnikowy wariant samolotu pokładowego HAL Tejas o kryptonimie TEDBF (Twin Engine Deck Based Fighter), ale nie został jeszcze nawet opracowany (na lotniskowcu INS Vikrant testowano lekki Tejas LCA). Dlatego Rafale M będzie traktowany jako rozwiązanie pomostowe, zwłaszcza w kontekście budowy kolejnego lotniskowca.
Aby spełnić wymogi zamawiającego, samoloty, francuski i amerykański, musiały być dostosowane do startu z wykorzystaniem rampy startowej w systemie STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery) i takie też testy zostały zrealizowane w Indiach.
W ostatnich latach francuska spółka Dassault Aviation uzyskała lub uzyska niebawem zamówienia na samoloty Rafale (razem z samolotami z zasobów francuskich) dla ośmiu państw, w tym omawianych Indii, oraz: Zjednoczonych Emiratów Arabskich (80 egzemplarzy), Grecji (24), Egiptu (kolejne 30 egz. do 24 użytkowanych), Chorwacji (12), Indonezji (42), Kataru (36) i Serbii (12).
Wcześniej informowano o zainteresowaniu pozyskaniem 16 egzemplarzy Rafale przez Kolumbię, ale negocjacje przerwano i niedawno władze w Bogocie ogłosiły plan zakupu szwedzkich Saab JAS 39E Gripen. 23 października 2023 media arabskie informowały o rozmowach francusko-saudyjskich ws. Rafale. Zainteresowane mają być również Irak, Uzbekistan (24 egz.) i Kazachstan oraz Oman (12-18 egz.).
Obecnie produkowanym wariantem jest F4, a w dalszej kolejności zostanie wprowadzony F5, który będzie wspierany przez bezzałogowego lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman).
#DassaultAviation : Signature du contrat #Rafale Marine pour l’Indehttps://t.co/N8heA0MbNu
Signature of the Rafale Marine contract for Indiahttps://t.co/6okzTnMz5p pic.twitter.com/UpNVY71sRy— Dassault Aviation (@Dassault_OnAir) April 28, 2025
India and France have signed a landmark Inter-Governmental Agreement for the procurement of 26 Rafale-Marine fighter jets (22 single-seaters and 4 twin-seaters) for the @indiannavy, along with weapons, simulators, and training. The deal, signed by Raksha Mantri Shri @rajnathsingh… pic.twitter.com/IK1rsc8yCZ
— Ministry of Defence, Government of India (@SpokespersonMoD) April 28, 2025