14 września amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o zrealizowaniu terminowej dostawy setnego seryjnego egzemplarza śmigłowca szturmowego AH-1Z Viper dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Rozpoczęły się one prawie cztery lata temu w kooperacji z biurem programowym PMA-276 H-1 Light/Attack Helicopters w USMC.
Amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o zrealizowaniu dostawy setnego egzemplarza śmigłowca szturmowego AH-1Z Viper dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC)
Według aktualnego harmonogramu, w 2022 zakończą się dostawy łącznie 349 AH-1Z i wielozadaniowych UH-1Y Venom, które współdzielą ze sobą 85% elementów konstrukcyjnych, opracowanych w ramach programu H-1 (według informacji z początku 2021, dostarczono 140 UH-1Y). Zastąpiły one starsze AH-1W Super Cobra i UH-1N Twin Huey.
Tymczasem 3 czerwca br. pojawiła się informacja, że śmigłowce obu typów w USMC przekroczyły nalot 400 000 godzin. Natomiast 7 czerwca poinformowano o oblocie Vipera z terminalem dwukierunkowego łącza wymiany danych Northrop Grumman Link-16 (TADIL-J) wraz z dedykowanym oprogramowaniem (Pierwszy AH-1Z z Link-16, 400 tys. godzin śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).
Jednakże pod koniec marca br. pojawiły się informacje, że w ramach restrukturyzacji USMC o nazwie Force Design 2030, planowane jest wycofanie i zmagazynowanie 27 AH-1Z i 26 UH-1Y, łącznie 53 wiropłatów. Proces ten już się rozpoczął (USMC wycofa jedną piątą śmigłowców AH-1Z i UH-1Y).
USMC zamówił łącznie 349 śmigłowców szturmowych AH-1Z i wielozadaniowych UH-1Y Venom, ale zgodnie z planem restrukturyzacji o nazwie Force Design 2030, 53 z nich zostaną wycofane do rezerwy / Zdjęcia: Bell Textron
Bell Textron może pochwalić się też ostatnimi sukcesami eksportowymi: 12 AH-1Z zamówił Bahrajn, których montaż w zakładach w Amarillo w Teksasie rozpoczęto w kwietniu br., natomiast 4 AH-1Z i 8 UH-1Y zamówiły Czechy – w lipcu informowano o planach rozpoczęcia montażu końcowego Venomów (Produkcja pierwszego UH-1Y dla Czech, Produkcja AH-1Z Viper dla Bahrajnu).
Z kolei pod koniec lipca pojawiła się informacja o zablokowaniu przez administrację Joe Bidena sprzedaży Viperów do Nigerii (fabrycznie nowych lub zmagazynowanych). Wcześniej, dostawa 12 nowych AH-1Z dla Pakistanu została zablokowana przez administrację Donalda Trumpa (z których 10 wyprodukowano i zmagazynowano) (USA zablokowały sprzedaż AH-1 do Nigerii).
Na koniec warto nadmienić, że śmigłowce szturmowe AH-1Z Viper są oferowane Polsce w ramach programu Kruk na następcę Mi-24D/W. W planach jest zakup do 32 nowych wiropłatów (Współpraca PGZ i Bell w programie Kruk).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.