W piątek, 14 marca 2025, Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) z Quantico w Wirginii, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 188 455 777 USD (724,118 mln zł) z BAE Systems Land & Armaments LP (część BAE Systems Inc.) na produkcję pierwszych 30 egzemplarzy seryjnych, pływających bojowych wozów piechoty ACV-30 (Amphibious Combat Vehicle 30mm Cannon).
Najnowsza umowa, jeśli wszystkie opcje zostaną wykonane, zwiększa skumulowaną wartość programu pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle) do 3 859 315 575 USD (14,829 mld zł).
Podpisany aneks uruchamia finansowanie wielkoseryjnej produkcji pierwszych 30 egz. ACV-30 w docelowej konfiguracji oraz uwzględnia powiązane kosztów produkcji, wdrożenia i wsparcia. Prace będą wykonywane w York w Pensylwanii (60%), Aiken w Karolinie Południowej (15%), San Jose w Kalifornii (15%), Sterling Heights w Michigan (5%) i Stafford w Wirginii (5%), z przewidywaną datą zakończenia w sierpniu 2028. Finansowanie w całości pochodzi z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 ze środków Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i nie wygaśnie z jego końcem (30 września 2025).
Wcześniej, 4 listopada 2024 USMC zlecił norweskiej spółce Kongsberg Defence & Aerospace (część grupy Kongsberg) dostawę kolejnej partii 175 zdalnie sterowanych systemów wieżowych typu Protector MCT-30 (Medium Caliber Turret) za równowartość 329 000 000 USD (wówczas 1,316 mld zł). Są one przeznaczone do integracji właśnie dla ACV-30.
Wcześniej, 1 lutego 2024 spółka BAE Systems Inc. informowała o przekazaniu użytkownikowi pierwszego egzemplarza przedseryjnego ACV-30, a w zasadzie pojazdu testowego reprezentującego konfigurację seryjną (production representative test vehicle, PRTV), przeznaczonego do testów odbiorczych.
ACV-30 to trzeci wariant rodziny pojazdów zaprojektowanych, opracowanych i zbudowanych przez BAE Systems i Iveco Defence Vehicles na bazie brytyjsko-włoskich pojazdów SuperAV/Freccia/Centauro i zwycięstwie w programie w 2018. Wcześniej dostarczono bazowe transportery piechoty ACV-P (Personnel) i pierwszy pojazd dowodzenia i kontroli ACV-C (Command), zlecono też opracowanie wariantu zabezpieczenia technicznego ACV-R (Recovery).
Zdjęcie: Kongsberg Defence & Aerospace
Pierwsza umowa produkcyjna o wartości 67 mln USD na ACV-30 została podpisana z BAE Systems i Iveco Defence Vehicles 25 kwietnia 2019. Następnie, 13 maja 2020 spółka KDA otrzymała zamówienie od BAE Systems na dostawę 150 zestawów systemu Protector MCT-30.
Demonstrator technologii tej wersji pojazdu zadebiutował 25 września 2018 podczas 38. targów Modern Day Marine (MDM) w MCB Quantico. Podwozie ACV 1.1 zostało zintegrowane ze wspomnianą wieżą Protector MCT-30 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 o zasięgu 3000 m, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin oraz czterokomorową wyrzutnią Arnold Defense Fletcher z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych. Wieżę wyposażono kamerę dzienną, termiczną i dalmierz laserowy. System kierowania ogniem pozwala na automatyczne lokalizowanie i identyfikowanie celów w trybie hunter-killer.
Pomimo integracji wieży, pozostawiono jednocześnie dużo miejsca dla żołnierzy desantu i ładunek, jednocześnie zapewniając odpowiedni poziom ochrony balistycznej. Bezzałogowa wieża eliminuje zapotrzebowanie na dodatkowe miejsce w kubaturze kadłuba (kosz wieży), jak w przypadku starszych systemów załogowych, a także redukuje masę całkowitą, zapewniając lepszą mobilność.