Przejdź do serwisu tematycznego

BAE Systems dostarczyła pierwszy bojowy wóz piechoty ACV-30

Spółka BAE Systems Inc. przekazała amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej pierwszy egzemplarz przedseryjnego pływającego bojowego wozu piechoty ACV-30.

W czwartek, 1 lutego, spółka BAE Systems Inc. (część BAE Systems) poinformowała o przekazaniu amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) pierwszego egzemplarza przedseryjnego pływającego bojowego wozu piechoty ACV-30 (Amphibious Combat Vehicle 30mm Cannon).

Zdjęcia: BAE Systems

Dostarczono pojazd testowy reprezentujący konfigurację seryjną (production representative test vehicle, PRTV), który będzie przechodził próby w USMC.

ACV-30 zapewni spieszonym Marines bezpośrednie wsparcie ogniowe, dzięki czemu będą mogli jednocześnie szukać, namierzać i razić cele skuteczniej i wydajniej niż obecne systemy – powiedział Garrett Lacaillade, wiceprezes ds. linii produktowej pojazdów pływających w BAE Systems. Wprowadzając innowacje na przyszłość, zgodnie z priorytetami Force Design 2030, połączyliśmy siły z naszymi strategicznymi partnerami Iveco Defence Vehicles, Kongsberg i US Marine Corps, aby zapewnić nie tylko niesamowicie śmiercionośną zdolność, ale także pojazd i system uzbrojenia o potencjale wzrostu włączając nowe technologie w celu eliminacji przyszłych zagrożeń.

ACV-30 to trzeci wariant rodziny pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle)  zaprojektowanych, opracowanych i zbudowanych przez BAE Systems i Iveco Defence Vehicles na bazie brytyjsko-włoskich pojazdów SuperAV/Freccia/Centauro i zwycięstwie w programie w 2018. Wcześniej dostarczono bazowe transportery piechoty ACV-P (Personnel) i pierwszy pojazd dowodzenia i kontroli ACV-C (Command). W planach jest też opracowanie wariantu zabezpieczenia technicznego ACV-R (Recovery) (BAE Systems dostarczyła pierwszy seryjny ACV-C).

Z kolei w czerwcu 2023 zademonstrowano możliwość współpracy pojazdu oznaczonego jako ACV C4UAS z izraelskim, bezzałogowym pojazdem naziemnym wsparcia bojowego IAI/ELTA Systems Rex Mk II. Była to demonstracja technologii w ramach koncepcji współpracy pojazdów załogowych z bezzałogowymi (MUM-T, Manned-Unmanned Teaming), rozwijanej w amerykańskich siłach zbrojnych.

25 września 2018 podczas 38. targów Modern Day Marine (MDM) w MCB Quantico w Wirginii, BAE Systems zaprezentował demonstrator technologii bojowego wozu piechoty, bazującego na ACV 1.1. Pojazd został zintegrowany ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym Kongsberg Protector MCT-30 (Medium Caliber Turret) z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 o zasięgu 3000 m, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin oraz czterokomorową wyrzutnią Arnold Defense Fletcher z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych. Wieżę wyposażono kamerę dzienną, termiczną i dalmierz laserowy. System kierowania ogniem pozwala na automatyczne lokalizowanie i identyfikowanie celów w trybie hunter-killer.

Pomimo integracji wieży, pozostawiono jednocześnie dużo miejsca dla żołnierzy desantu i ładunek, jednocześnie zapewniając odpowiedni poziom ochrony balistycznej. Bezzałogowa wieża eliminuje zapotrzebowanie na dodatkowe miejsce w kubaturze kadłuba (kosz wieży), jak w przypadku starszych systemów załogowych, a także redukuje masę całkowitą, zapewniając lepszą mobilność.

Pierwsza umowa produkcyjna o wartości 67 mln USD na ACV-30 została podpisana z BAE Systems i Iveco Defence Vehicles 25 kwietnia 2019 (Rozwój transporterów ACV).

13 maja 2020 norweska spółka Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) informowała o otrzymaniu zamówienia od BAE Systems na dostawę 150 zestawów systemu Protector MCT-30 na potrzeby integracji z ACV-30 (Kongsberg dostarczy wieże do ACV-30).

Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych.

Co ciekawe, system Protector MCT-30 był testowany przez jednostki liniowe amerykańskich sił zbrojnych już wcześniej. Został zintegrowany, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, z 83 kołowymi bwp M1296 Stryker Infantry Carrier Vehicle-Dragoon (ICV-D) wojsk lądowych (US Army). Od grudnia 2017 przez 18 miesięcy przechodziły próby w Europie na wyposażeniu 4. batalionu Saber 2. Pułku Kawalerii. Prototyp, oznaczony jako XM1296 został dostarczony przez General Dynamics Land Systems (GDLS) 27 października 2016. Prace nad nim rozpoczęto w 2015 po zgłoszeniu zapotrzebowania przez 2. Pułk Kawalerii. Następnie seryjne pojazdy zostały na stałe rozmieszczone na Starym Kontynencie (Testy M1296 ICV-D w Europie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X